Článek
Lloyd’s je po staletí srdcem námořního pojišťovacího průmyslu a blokování jeho členů v pojištění ruských ropných nákladů zvýší tlak na celosvětové komoditní trhy.
Zákaz pojištění lodí přepravujících ruskou ropu byl pro Evropskou unii stěžejní. Panovaly ale obavy, že bez účasti Británie by se všechen byznys přesunul právě do Londýna.
Ropné embargo bude mít dopad na Evropany i na celý svět, řekl Peskov
Spoluúčast Spojeného království by mohla mít pro ruský export mnohem vážnější důsledky, protože Moskva teď bude muset získat pojištění na menších a méně rozvinutých trzích.
„Je to významný krok ze strany Spojeného království a EU. Nemožnost uzavřít pojištění bude mít obrovský dopad na schopnost Ruska vyvážet ropu. Je to jedna z nejtvrdších sankcí, které má Evropa v zásobě,“ řekla vedoucí komoditní strategie banky RBC Capital Markets Helima Croftová.
Důsledné kontroly původu nákladu
Londýnský pojistný trh se na rozšíření sankcí na námořní sektor připravoval. Začátkem roku došlo k odříznutí leteckého a vesmírného krytí ruským společnostem. Vysocí představitelé Lloyd’s ale upozorňují, že bude nyní důležité přesně zjistit původ nákladu na lodích.
Loula z petrolejářské asociace: Ruskou ropu lze nahradit. Pohonné hmoty ale zdraží
Varovali například před tím, že by pojistitelé mohli přestat krýt jakékoli lodě vyplouvající z konkrétního přístavu, což by mělo širší ekonomické důsledky. Ruské přístavy jsou například přivaděčem ropy z Kazachstánu, na který se ale sankce nevztahují.
Lloyd’s už má zkušenosti se sankcemi vůči Íránu, podobné teď bude muset uplatnit i vůči Moskvě. „Jediná komplikace je ujistit se, že se jedná o ruskou ropu. Není to nejjednodušší práce na světě, ale není nemožná,“ cituje FT jednoho z představitelů Lloyd’s.