Článek
Deník se odvolal na nejmenovaný zdroj z Vyšetřovacího výboru Ruské federace, který vede kvůli nehodě trestní stíhání, který ale zatím žádné závěry nezveřejnil.
Dospěl k závěru, že piloti v kabině mluvili bez mikrofonů a sluchátek, takže si nemuseli dobře rozumět, a jeden začal brzdit v době, kdy druhý ještě přidával plyn.
"Kapitán a (druhý) pilot hovořili mezi sebou bez komunikačního zařízení. Možná proto mezi nimi vzniklo nedorozumění. Poté, co letoun minul stanovenou hranici na vzletové dráze, pilot navzdory zdravému rozumu spustil motory na maximální vzletový režim, ale kapitán ve stejné chvíli dupnul na brzdy, protože viděl, že letoun nevzlétá. Zjevně se kapitán rozhodl, že po tak nepovedeném dlouhém startu je lepší zabrzdit. V důsledku toho kapitán a pilot dali letounu dva protichůdné pokyny - nasadili na vzlet a současně brzdili. Při takovém 'startu během brzdění' se letoun mohl jen odlepit od země, ale narazil na anténu majáku, vzplál a zřítil se. Stopy po brzdné dráze byly nalezeny," uvedl nejmenovaný vyšetřovatel.
Stopy po brzdění byly zjištěny už dříve.
Dříve se v médiích objevil údajný přepis rozhovoru v pilotní kabině těsně před havárií. Ten však neexistuje. "Po internetu koluje úryvek údajného přepisu rozhovorů kapitána a pilota, ale je nepochopitelné, odkud se mohl vzít. Máme oficiální údaje, že se rozhovory v kabině prostě nenahrávaly, protože zařízení bylo z nějakého důvodu během startu vypnuté. Proto nelze zjistit, o čem piloti těsně před havárií hovořili," dozvěděli se reportéři listu ve Vyšetřovacím výboru.
Hovor bez interkomu
Kabina Jaku-42 je výjimečně tichá, a tak prý piloti spolu často hovoří i bez mikrofonů a sluchátek a nevyužívají tzv. interkom. Tuto komunikaci černé skříňky nemohou zaznamenat.
Přestože se zpočátku hovořilo o technické závadě a špatném palivu, černá skříňka neznamenala žádné problémy technického rázu, a tak to vypadá, že za havárii mohou piloti.
Pátrání pokračuje
Objasnit příčiny nehody se z hlediska bezpečnosti letového provozu snaží experti ruského Mezistátního leteckého výboru (MAK). Trestní stíhání v souvislosti s havárií vede Vyšetřovací výbor Ruské federace. Ani jedno z vyšetřování zatím k oficiálním závěrům nedospělo.
Vyšetřovací výbor ve středu oznámil prohlídku v sídle letecké společnosti Jak-servis, jejíž letoun u Jaroslavle havaroval, a vyšetřovatelé zabavili dokumenty, které mohou s havárií souviset. Firmě už předtím byla odebrána licence. [celá zpráva]
V troskách letounu zahynulo 44 lidí včetně českých hokejových reprezentantů Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka. Přežil jen palubní inženýr Sizov. Nic si nepamatuje. [celá zpráva]