Článek
„Pokud to porovnáme s cenou za převoz cestujících autobusem z letiště do města Rijeka, který stojí kolem 300 eur (7 500 Kč), což zahrnuje autobus, řidiče, palivo, daně a další náklady, vyjde nám, že vjezd na parkoviště letiště je výrazně dražší než samotná doprava,“ uvedl portál dnevnik.hr.
Dopravci, kteří mají zajišťovat transfer turistů z letiště ležícího v těsné blízkosti městečka Omišalj na ostrově Krk do jejich hotelů, odmítají do areálu letiště jezdit.
Sramota na Krku! Turisti morali kofere vući do izlazne rampe jer je autobusima ulazak na aerodrom postao preskup - Novi list https://t.co/pqwe58eSyf
— NOVI LIST (@novilisthr) May 4, 2024
To se týká i taxikářů: za sezonní povolení, které loni stálo 825 eur (zhruba 20 500 Kč) se letos platí téměř neuvěřitelných 1800 eur (44 900 Kč). Pro kyvadlovou a příležitostnou dopravu stálo loni roční předplatné 825 eur (44 900 Kč), letos je to 2900 eur (72 300 Kč).
Zároveň jsou to ceny, které jsou vyšší než v Lublani, Benátkách a na okolních letištích. Například na letišti v Zadaru můžete vjet autobusem na parkoviště, vyložit nebo naložit cestující během patnácti minut zdarma.
Zmrzlina v Chorvatsku nikdy nebyla dražší, stěžují si místní
„My ale nemáme jinou možnost než našim hostům vysvětlit, že musejí jít pěšky,“ uvedla podle webu Novi list majitelka cestovní kanceláře Katarina Hauptfeldová.
Na starost má například desítky turistů, kterým musí zajistit odvoz z letiště do Opatije, odkud se vydají na plavbu lodí po Kvarnerském zálivu. „Požádali jsme je, aby šli pěšky. Že ty způsobené nepříjemnosti nahradíme doplňkovými službami během plavby,“ řekla Hauptfeldová.
Letiště Rijeka mimo nabídku
Některé cestovní kanceláře kvůli neúnosným nákladům dokonce přestaly letiště Rijeka svým klientům nabízet. „Letiště jsme jednoduše vyřadili z naší nabídky, protože nemůžeme nést náklady, které jsou vyšší než samotná cena transferu,“ sdělil spolumajitel cestovní kanceláře Damir Nahmijas.
Podle Hauptfeldové vedení letiště Rijeka „nerozumí své práci“ a nemělo by se vymlouvat na slabý provoz, který je donutil k takovému drastickému zdražení.
Tamní situace je ale podle Hauptfeldové neudržitelná. „Ti, co to letiště řídí, svojí práci nerozumí. Když je provoz slabý, tak by mělo být normální hledat všechny způsoby, jak ho zintenzivnit. Například umožnit bezplatné parkování pro vozidla, která přepravují turisty do jejich destinací,“ uzavřela.