Článek
Další průzkumné plavidlo Královského námořnictva, HMS Enterprise se 70 námořníky na palubě, už v oblasti působí a nyní podle Londýna jen prodlouží svou misi. Evropská unie se totiž rozhoduje, zda nepřejít do druhé fáze patrolování problematické oblasti Středozemí, která bude zahrnovat i přímé bojové akce.
„Nechceme přihlížet, jak pašerákům kvete byznys. Jsme připraveni učinit přítrž těmto kriminálním aktivitám, které denně riskují životy nevinných lidí,“ prohlásil britský ministr obrany Michael Fallon. Británie doufá, že nabídkou dvou fregat povzbudí i ostatní země, aby znásobily své námořní aktivity a úsilí v boji proti pašerákům.
Německo vyšle do Středomoří plavidla s 950 vojáky, aby se přidala do evropské operace. Lodě by měly zabavovat a ničit čluny pašeráků, uvádí společný návrh ministrů obrany a zahraničí Ursuly von der Leyenové a Franka-Waltera Steinmeiera. [celá zpráva]
Misi schválila vláda kancléřky Angely Merkelové a tento krok ještě vyžaduje souhlas Spolkového sněmu. Protože v něm mají vládní konzervativci a sociální demokraté výraznou většinu, očekává se hladké potvrzení návrhu.
Bundeswehr vyslal od počátku května do vojenské operace EU zaměřené na sběr informací a záchranu běženců z moře na 7200 lidí, fregatu Schleswig-Holstein a zásobovací loď Werra.
Rusko a Čína akci blokují
V Bruselu ve středu ladily detaily země, které se podílejí na ozbrojených námořních silách EU. Údajně má jít o akci velmi podobnou úspěšnému zákroku proti somálským pirátům.
Kontradmirál Enrico Credendino, šéf námořnictva EU, podle diplomatických zdrojů požádal pro nové operace o zdvojnásobení počtu hladinových plavidel i vzdušné podpory.
Unie až dosud nasazovala lodě pouze proto, aby vyzvedávaly z nafukovacích člunů ohrožené imigranty. Nyní Brusel konečně usoudil, že je třeba obsazovat pašerácká plavidla a podezřelé brát do zajetí.
Politický a obranný výbor EU rozhodne v prvním říjnovém týdnu, zda operace dostane zelenou. Otazník však dál visí nad mandátem mise, jejíž schválení dosud v Radě bezpečnosti blokují Rusko a Čína.
Bez rezoluce nelze zasahovat v mezinárodních vodách, aniž by k tomu dala souhlas země, pod jejíž vlajkou kontrolované plavidlo pluje. Případná mise by tak musela přepadat pašerácké čluny v libyjských vodách před přistáním či vyplutím na otevřeném moře, což zase zvyšuje riziko vojenského střetnutí s oddíly Islámského státu.