Hlavní obsah

Island obnovuje lety navzdory soptícímu vulkánu

Reykjavík

Už třetím dnem chrlí islandská sopka Grímsvötn popel, meteorologické podmínky jsou však příznivé a ostrované hodlají na severu země obnovit i mezinárodní lety. Český hydrometeorologický ústav je také optimistický a nepředpokládá, že by popel v těchto dnech zablokoval leteckou dopravu nad střední Evropou.

Článek

Podle islandských geofyziků má v pondělí aktivita sopky Grímsvötn zhruba stále stejnou intenzitu jako v sobotu, kdy se sopka probudila k životu. Sloup dýmu a popela dosahuje výšky deseti kilometrů. Popílek zasáhl značnou část ostrova a padal i na hlavní město Reykjavík ležící asi 400 kilometrů od kráteru. Meteorologická situace se však zlepšila alespoň v tom smyslu, že v pondělí už metropoli sopečný popel nesužuje.

Vzhledem k převažujícím směrům větru je poměrně v bezpečí také mezinárodní letiště Akureyri a letecká společnost Isavia již oznámila, že během pondělí obnoví vzdušné spojení se světem.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Kouř stoupá ze sopky do výšky 20 kilometrůVideo: Reuters

„Také pro nejdůležitější islandské letiště Keflavík vypadá situace dobře,“ sdělila podle agentury APA mluvčí Isavie s tím, že pokud se vývoj nezhorší, bude možné Keflavík odpoledne otevřít.

Podle expertů se koncentrace popílku od neděle snížila, rozhodující pro obnovení letecké dopravy budou údaje ze 14. hodiny SEČ.

„Sopečný prach se v nejbližších dvou dnech nad střední Evropu nedostane, nedá se to však vyloučit v průběhu dalších dní,“ informoval v neděli mluvčí ČHMÚ Petr Dvořák. Letečtí meteorologové budou situaci nadále sledovat a v případě rozšíření sopečného prachu nad ČR vydají výstrahu. Další kroky ohledně vzdušného provozu pak budou na ministerstvu dopravy.

Meteorologové upozorňují, že pokud by se sopečný prach z Islandu rozšířil na jih, mohl by ohrozit transatlantické lety mezi Evropou a severní Amerikou. „Zejména dvoumotorová dopravní letadla mohou být velmi omezena, protože letouny s méně než třemi motory musejí nad moři létat tak, aby měla letiště pro případné přistání v dosahu tří hodin letu,“ uvedl Dvořák.

Doplnil, že lety kolem Islandu jsou nejen nejkratší, ale také tříhodinová dosažitelnost islandských letišť vede piloty k cestě kolem ostrova. Jestliže tedy Island svá letiště zpřístupní, riziko kolapsu leteckých spojů mezi Evropou a Amerikou odpadá.

Související témata:

Výběr článků

Načítám