Článek
Technici začali v pondělí plnit vzduchem speciální kesony, které skoro 300 metrů dlouhé plavidlo nadzvedly přibližně o dva metry. Akci se podařilo úspěšně zakončit před polednem, napsala BBC.
Plavbyschopný 300 metrů dlouhý vrak technici podle plánu s pomocí dvou remorkérů pomalu odtáhli asi 30 metrů od místa ztroskotání, kde budou v dalších dnech pokračovat ve vytlačování vody z nádrží.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
První část operace byla považována za nejsložitější, protože se vrak přestal opírat o šest ocelových konstrukcí, které ho držely. „První fáze operace bude nejnebezpečnější, protože loď bude odpojena od platforem,“ řekl Franco Gabrielli z úřadu civilní ochrany, který na operaci dohlíží.
Odborníci nyní počítají s tím, že budou potřebovat den až dva k uvolnění vraku od mořského dna a další čtyři až pět dnů k jeho stabilizaci před čtyřdenní cestou do Janova. [celá zpráva]
Operace je složitá a je do ní zapojeno několik set techniků a potápěčů. Podle rejdařství Costa Crociere jde o bezprecedentní operaci. „Jsou tu rizika jako u všeho, co se dělá poprvé, ale my si věříme,“ řekl Franco Porcellcchia z firmy, která loď vlastní.
Až bude plavidlo odtaženo, začne se pátrat po těle indického číšníka Rusella Rebella, který je poslední z 32 obětí ztroskotání lodě.
Costa Concordia havarovala v noci z 13. na 14. ledna 2012. Plavidlo s více než 4200 lidmi na palubě se tehdy příliš přiblížilo pevnině a po srážce s útesem začalo nabírat vodu. Při nehodě zemřelo 32 lidí. U soudu se za havárii zodpovídá kapitán lodi Francesco Schettino.