Hlavní obsah

Gigantická kolona kamionů zablokovala ukrajinsko-polskou hranici. Auta stojí 58 kilometrů

Aktualizováno

Fronta 2600 kamionů stojí na ukrajinské straně před hraničním přechodem do Polska . Kolona u přechodu u Jahodynu má délku 58 km a sahá až ke Kovelu, uvedl server Ekonomična pravda. Důvodem je pomalé odbavování nákladních aut se zrnem na polské straně i protesty polských řidičů.

BEZ KOMENTÁŘE: Na polsko-ukrajinské hranici se vytvořila dlouhá kolona kamionů s ukrajinským obilím.Video: AP

Článek

Kolony před místními přechody jsou obvyklé a tvořily se už před válkou. Poláci totiž kontrolovali vozy mířící z Ukrajiny velmi pečlivě kvůli kontrabandu, zejména kvůli převozu potravin, které se nesmějí dovážet do EU. V roce 2019 dokonce Varšava snížila počet povolenek pro kamiony přejíždějící hranici z 200 000 na 160 000.  Toto omezení ale bylo v době války zrušeno, aby rychleji proudila pomoc Ukrajině.

V létě se však situace opět zhoršila. Zatímco dříve čekali řidiči kamionů před hranicí tři až čtyři dny, nyní je to sedm až deset, řekl šéf špeditérské firmy Zammler Oleksandr Kyryljuk. Každý den zdržení kamionu při tom přijde jeho firmu na sto eur, navíc za zpoždění dodávek platí až čtyřistaeurové pokuty za den.

Řidič si dělají naschvály

Ucpané hranice má na svědomí zejména zvýšený vývoz obilnin pozemní cestou, neboť část přístavů obsadili Rusové. Podle ukrajinského ministerstva se v srpnu pozemní cestou vyvezlo 625 000 tun potravin, což je sedmkrát více než v dubnu.

Dalším důvodem je, že fytosanitární kontroly jsou ve srovnání s dobou před válkou čtyřikrát delší, uvedl tajemník ministra pro infrastrukturu Mustafa Najem. Poláci si stěžují, že ukrajinští řidiči nemají mnohdy správě vyplněné dokumenty, což odbavení zdržuje.

Situaci komplikují i vzájemné naschvály řidičů. Polští blokují silnici, protože ukrajinští brání prázdným vozidlům předjíždět frontu.

Po vypuknutí války mohli polští řidiči, kteří se vraceli s prázdnými kamiony, předjíždět ty plné. Jenomže od léta přibylo vozidel, která jedou z Ukrajiny plná, a fronty se tak prodloužily. Ukrajinské úřady potvrzují, že domluvená přednost stále platí. Přiznávají však, že její dodržování v tak dlouhé frontě nedokážou kontrolovat. Polští řidiči zase kvůli nárůstu ukrajinských vozidel požadují, aby jejich řidiči nemohli využívat bezvízového styku.

Analytik společnosti Barva Invest Pavlo Chaustov naznačuje, že je pro pomalé odbavování ještě jeden důvod, a to ochrana vlastního trhu před levnějšími produkty z Ukrajiny. Polsko totiž nemůže uvalit kvóty na dovoz.

Výběr článků

Načítám