Článek
Opatření schválené předloni v zákoně na ochranu klimatu vychází z konzultací s občany.
„Toto opatření je světovou premiérou, která plně zapadá do politiky vlády s cílem podporovat přechod k dopravním prostředkům s nižšími emisemi skleníkových plynů,“ uvedl Beaune.
Zavedení nařízení, jež danou část zákona uvádí do praxe, znamená okamžitý zákaz letů mezi Nantes, Bordeaux a Lyonem a pařížským letištěm Orly.
Osm zemí EU včetně ČR podepsalo dokument kritický k emisní normě Euro 7
Televize BFM TV vysvětluje, že lety mezi uvedenou trojicí měst a pařížským letištěm Roissy zůstávají povolené, neboť v tomto případě se čas jízdy vlakem počítá podle nádraží, které je až přímo na letišti na severovýchod od metropole, a cesta z Bordeaux či Nantes tak trvá déle než 150 minut.
Navíc platí výjimka pro lety navazující na jiný spoj.
Zákon však jen potvrdil již zavedenou praxi. Francouzská vláda přiměla národního přepravce Air France krátké lety zrušit výměnou za příslib finanční pomoci v květnu 2020. Zákaz se tak týká zejména konkurentů Air France, kteří by mohli chtít o krátké linky usilovat.
Myšlenka vzešla z konzultací s občany pořádaných francouzskou vládou v letech 2019 a 2020 pod názvem Občanská úmluva pro klima. Z té vzešel požadavek, aby se zákaz vztahoval na lety nahraditelné až čtyřhodinovou cestou vlakem.
Mírnější verze pak byla v roce 2021 schválena parlamentem v balíku opatření, které mají Francii pomoci snížit emise skleníkových plynů o 40 procent do roku 2030 ve srovnání s rokem 1990.