Článek
Stroje mají být hlavními bojovými letouny ve výzbroji zmiňovaných tří zemí. Demonstrátor by měl podle dohody poprvé vzlétnout v roce 2027.
Obě firmy se budou na vývoji podílet z 50 procent. Projekt má podle serveru EurAsian vyjít na více než 120 miliard dolarů (2,5 bilionu korun). Smlouva ale ještě nezahrnuje povinný počet odebraných kusů.
Nový stroj vzniklý v rámci FCAS by měl nahradit modely Rafal a Typhoon po roce 2040. Německo a Francie se na společném vývoji nového bojového letounu začaly domlouvat v minulé dekádě, ministryně obrany Německa a Francie podepsaly dohodu o vývoji v roce 2019 s tím, že na první fázi trvající dva roky vyčlení 65 milionů eur. Španělsko se připojilo v roce 2020.
Francie a Německo se dohodly na vývoji nového bojového letounu
Ředitel Dasaultu Eric Trappier kritizoval zapojení španělské divize Airbusu, vadilo mu, že oproti původnímu plánu by mohl mít Dassault menší vliv. Proto byl fixován poměr 50 na 50.
Už v březnu také Dassault zmiňoval spory ohledně toho, zda je program realizovatelný, zda existuje nějaký plán B, a tázal se, kdo má program vést. Trappier byl i s ředitelem obranné divize Airbusu Dirkem Hokem a šéfem Airbusu pro strategie a spojení s jinými firmami Antoinem Bouvierem předvolán před francouzský senát. Hoke vypověděl, že k programu FCAS není žádná alternativa a naléhal na uklidnění napětí s tím, že selhání programu by vedlo k větší závislosti na USA.
Budoucí chlouba britského letectva má mít revoluční motor i laserové zbraně
Dassault ještě před připojením k FCAS představil vlastní návrh bojového letounu šesté generace. Na podobném programu spolupracoval s britskou zbrojovkou BAE Systems od roku 2014. V březnu 2016 vlády Velké Británie a Francie společně oznámily, že na vývoj nového systému pro boj ve vzduchu vydají dohromady dvě miliardy dolarů. Plány ale narušil brexit.
Do projektu FCAS se nezapojila Itálie, která se podílela na vývoji eurofighteru stejně jako Británie. Itálie se přidala k britsko-švédskému projektu Tempest.
Na vývoji motoru pro FCAS se domlouvají francouzská společnost Safran, německé MTU Aero a ITP, což je španělská pobočka firmy Rolls Royce.