Článek
„V posledních týdnech jsme také zaznamenaly záměrně vypnutá zařízení automatické identifikace, a jejich lokační informace tak byly v online systémech zfalšovány… takže se ukazovala chybná pozice plavidla,“ uvedl ve čtvrtek velitel pobřežní stráže Finského zálivu Pekka Niittyla.
Finská ministryně vnitra Lulu Ranneová už minulý týden sdělila, že se Finsko domnívá, že je za rušením signálu v Baltském moři Rusko. Finská pobřežní stráž uvedla, že se tak pravděpodobně snaží chránit své ropné přístavy ve Finském zálivu před ukrajinskými nálety a dronovými útoky. Rusko obvinění z narušování komunikace a satelitních sítí odmítá, uvádí agentura Reuters.
Falšování dat je podle Niittyly ovšem nový fenomén, který pobřežní stráž zaznamenala jen asi desetkrát u tankerů plujících do ruských přístavů v okolí Petrohradu. „Na základě našeho vyhodnocení je toto spojené s vyhýbáním se sankcím a jejich následkům,“ řekl velitel.
Putin je schopen udělat vše, co říká, varovala finská ministryně zahraničí
Západní státy po ruské invazi na Ukrajinu v únoru 2022 uvalily cenový limit na ropu, kterou může Rusko po moři vyvážet. Snažily se tak snížit výdělky moskevského režimu. „Pokud země nakupující ruskou ropu nechce, aby bylo vidět, že byla daná ropa nakoupena v Rusku, pak může buď prodejce, nebo plavidlo zfalšovat data, aby to vypadalo, že plavidlo Rusko ani nenavštívilo,“ vysvětlil Niittyla.
Podle Niittyly finské úřady také monitorují ruskou „stínovou flotilu“ stárnoucích tankerů ve špatném stavu, u nichž se obávají, že by mohly způsobit únik ropy, který by zdevastoval ekosystém Baltského moře. Riziko, že k tomu v poměrně mělkých vodách baltského moře dojde, zvyšuje nejen ruské rušení navigačního signálu, ale také blížící se zima, jež se v oblasti vyznačuje bouřemi a silnými mrazy.