Hlavní obsah

Fico má na Facebooku podezřele rekordní čísla

2:55
2:55

Poslechněte si tento článek

Po prosincovém setkání s ruským prezidentem Vladimirem Putinem v Kremlu se slovenský premiér Robert Fico (Směr-sociální demokracie) dva týdny neobjevil na veřejnosti a komunikoval pouze přes facebook, kde zveřejňoval svá videa. Ta podle odborníků dosahují až podezřele vysoké návštěvnosti.

Foto: FB/Robert Fico

Ficův novoroční příspěvek získal 49,9 tisíce lajků a 7,5 tisíce komentářů.

Článek

Na Facebooku má Fico 314 tisíc sledujících, což je na poměry politika dost, nicméně na poměry celebrit je to průměr. Zarážející je ale počet reakcí pod příspěvky.

Předseda slovenské vlády získával při posledních statusech desetitisíce lajků, k tomu tisíce komentářů a sdílení. Podobných čísel jako Fico dosahují například fotbalista Erling Haaland, největší youtuber MrBeast nebo zpěvačka Beyoncé. Tu na facebooku sleduje 56 milionů lidí, počet lajků u většiny příspěvků se pohybuje kolem 15 tisíc. Například novoroční Ficův příspěvek získal 49,9 tisíce lajků a 7,5 tisíce komentářů.

Český premiér Petr Fiala, který ovšem na sítích není nijak zvlášť aktivní, má jen nepatrný zlomek Ficových čísel a předseda slovenské vlády z politiků předstihl i evropské lídry Olafa Scholze a Emmanuela Macrona.

Další luxusní hotel? Fico se rozhodl mlžit, nadace si posvítila na jeho video

Evropa

Absurdní a nepřirozená

Web startitup.sk cituje slovenského marketéra Tomáše Pjonteka, který označil Ficova vysoká čísla za absurdní a nepřirozená. „Hledal jsem, které účty nebo politici jsou na jeho úrovni, a musel jsem se propracovat až ke světovým celebritám,“ konstatoval Pjontek.

Pjontek upozorňuje, že není složité nakoupit 10 tisíc lajků na Facebooku přes podvodné platformy za 50 až 100 dolarů (1200 až 2400 korun), když komentáře, lajky a sdílení pak vykonají chatovací boty a kradené účty.

Na Slovensku neexistuje specifická legislativa, která by přímo zakazovala nákup falešných lajků a sdílení na sociálních sítích. Tyto praktiky však mohou být v rozporu s podmínkami užívání jednotlivých platforem. Pokud je takovéto chování odhaleno, společnost může účet zablokovat nebo odstranit.

Vysoký engagement (lajky, komentáře, sdílení) nebo interakce s videem ovlivňují algoritmus Facebooku. „Pokud algoritmus vnímá, že daný obsah má potenciál a získává zajímavá čísla, nabízí ho ještě ve větší míře dalším uživatelům. Například statusy premiéra Fica získávají v prvních pěti minutách i několik tisíc lajků, což je na tak malou zemi, jako je Slovensko, unikátní,“ upozornil marketér.

Fico zveřejnil novoroční video, popřál švédsky, španělsky, anglicky a rusky

Evropa

Výběr článků

Načítám