Článek
Na videozáznamu z Pruchniku, jenž se objevil i na internetu, je vidět, že v davu lidí, kteří se do rituálu aktivně zapojili, byli nejenom dospělí lidé, ale i spousta dětí. Jidášova loutka nesla stereotypní znaky připisované ortodoxním židům, tedy černý klobouk, pejzy a velký nos. Nesli ji po různých místech ve městě a nakonec jí vyměřili 30 ran holí, neboť tolik stříbrných dostal Jidáš Iškariotský podle Nového zákona za zradu Ježíše a jeho vydání Římanům.
„Přidejte mu ještě pět ran za to, že Židé chtějí od Poláků odškodné (za arizovaný majetek), křičí jeden z přihlížejících. A děti ochotně bily loutku Žida dále,” napsal reportér portálu Ekspres Jaroslawski.pl, který tento rituál pojmenoval „festivalem agrese”.
Polska, Pruchnik, rok 1930 i 2019.
Posted by Justyna Nieziemska on Sunday, April 21, 2019
Světový židovský kongres (WJC) nazval obnovení této katolické tradice z 18. století „hrozným oživením primitivního antisemitismu, který vedl k nepředstavitelnému násilí a utrpení,” informoval v pondělí polský list Gazeta Wyborcza.
V poslední letech je možné v Polsku sledovat nárůst projevů antisemitismu, ale zároveň se stupňuje i odpor veřejného mínění proti němu. Mnoho Poláků tak dění v Pruchniku odsoudilo na internetových sítích a označilo je za projev nenávisti neustávající ani o Velikonocích, které jsou nejvýznamnějším křesťanským svátkem.