Článek
V roce 2008 byly náklady na životní cyklus 56 letadel využívaných od roku 2014 do roku 2054 odhadnuty na 145 miliard norských korun. Norsko se v roce 2012 rozhodlo objednat 52 těchto stojů. První byl dodán v roce 2017 a poslední z objednaných kusů dostane letos.
Aktuální upravený rámec nákladů počítá s 92,9 miliardy norských korun na pořízení letadel a s další 92,1 miliardy norských korun očekávaných nákladů na vybavení. Přispěla k tomu nejen změna kurzu norské koruny k dolaru, ale také to, že do nich nebyly započítány všechny náklady na výstavbu a údržbu budov potřebných pro F-35.
Úřad dal ve zprávě o financování F-35 najevo své výhrady: „Není v pořádku, že náklady na životní cyklus stíhacích letounů jsou podhodnoceny a že odhad není kalkulován v souladu s požadavky zadávacího řádu v ozbrojených silách.“ Úřad uvedl, co přesně vadí: „Náš audit ukazuje, že nepřímé náklady na pořízení bojových letounů nejsou zahrnuty v odhadu nákladů na celou dobu životnosti.“
Opominuté náklady
Úřad jmenovitě vypsal, co všechno mělo být do odhadu započítáno a nebylo: ostraha objektů a jejich protivzdušná ochrana, základní vzdělání pro techniky, zřízení a provoz IT infrastruktury, provoz nádrží na palivo, náklady na výstavbu a provoz nemovitostí, budov a zařízení s více uživateli.
Generál Míka vysvětloval své tvrzení, že cena za F-35 bude nižší. Z dálnic se startovat nebude
„Ministerstvo obrany neposkytlo plný obraz toho, jaké budou náklady na F-35. Mluvím o velkém množství peněz. Ve svých kalkulacích musí ministerstvo mít všechny přímé i nepřímé náklady. Jedině tak dostaneme úplný obrázek,“ řekl generální auditor Karl Eirik Schjøtt-Pedersen.
„Na významné výzvy ohledně infrastruktury a podpůrných funkcích pro operační schopnosti bojových letadel jsme poukázali už v roce 2019 . Nyní jsme vyšetřovali, zda se ministerstvo obrany řídilo našimi zjištěními a doporučeními,“ dodal auditor podle serveru defence-aerospace.
Plně operační budou všechny F-35 později
Úřad má kvůli podcenění personální situace i další výhrady – všechny dodané stroje nebudou v roce 2025 plně operační, jak bylo plánováno. „Ministerstvo obrany výrazně podcenilo personální zabezpečení provozu bojových letadel. Nemá v rozpočtu dostatečné prostředky na majetek, budovy a výstavbu související se stíhacími letouny,“ stojí ve zprávě. V rozpočtech ministerstva na léta 2012 a až 2022 na to ministerstvo nevyčlenilo dostatečné prostředky na personál, Nizozemsko i Británie počítaly s dvojnásobným množstvím personálu než Norsko.
Zpráva nijak nezpochybňuje rozhodnutí pořídit stroje F-35, ale upozorňuje, že ministerstvo neuvedlo, co všechno si jejich zavedení vyžádá.