Článek
Stávka na francouzské železnici začala již v úterý večer, naplno se ale projevila až ve středu ráno, když lidé chtěli využít vlaků k cestě do práce. V provozu by ve středu mělo být jen asi 50 procent rychlovlaků TGV, stejně tak fungovalo mnohem méně regionálních a příměstských vlaků, zejména v oblasti Paříže, uvedl server televizní stanice France 24.
Rychlovlaky Eurostar mezi Londýnem a Paříží fungovaly normálně, stejně jako vlaky do Německa, v případě spojů do Španělska byl ale provoz narušen.
Železničáři stávkují, aby vytvořili tlak na poslance, kteří budou příští týden projednávat reformu železnice. Jejím cílem je snížit zadluženost železničního sektoru a zcela ho otevřít konkurenci. Odbory přitom s některými podmínkami reformy nesouhlasí.
"Stávka nic nevyřeší, jen poslouží k potrestání pasažérů," řekl Jean Sivardiere z FNAUT, což je francouzská asociace bojující za práva cestujících v dopravě.
"Reformy jsou potřeba, každý si to uvědomuje, (ale) jsou zde konstruktivnější způsoby, jak vyjednávat s úřady," dodal.
Jak poznamenala francouzská média, kromě nejezdících vlaků narazí ve středu cestující i na nedostatek vozidel taxislužby. Francouzští taxikáři se totiž přidali ke svým kolegům v Británii, Belgii, Španělsku a Německu a protestují proti existenci netradiční taxislužby využívající mobilní aplikaci, která nahrazuje taxametr.
Konkrétně jim vadí zejména aplikace Uber, díky které se mohou cestující přímo spojit se soukromými řidiči (prověřenými společností Uber), kteří je odvezou na jimi požadované místo, navíc za velmi nízké ceny. Jsou tak pro taxíky obrovskou konkurencí.
Problémem podle oficiálních taxislužeb je, že tato aplikace není jako taxislužba registrovaná a přesto funguje i jako taxametr, což je prý nelegální.
V poledne se kolem tisícovky vozů taxi v Berlíně zúčastnilo protestních jízd z různých částí německé metropole k olympijskému stadiónu. Kolony troubících aut v některých místech brzdily dopravu, k žádnému dopravnímu kolapsu ale podle berlínské policie nedošlo.
Prezident německého svazu provozovatelů taxislužby Michael Müller prohlásil, že se taxikáři chtějí protestní akcí bránit proti údajně nelegální konkurenci.
"Soukromí řidiči nemají koncesi k provozování taxislužby a zpravidla ani neplatí daně z toho, co si těmito cestami vydělají," řekl Müller na tiskové konferenci.
"Nemají pojištění pro přepravu osob, nepodstupují žádné pravidelné zdravotní prohlídky a nepodléhají nárokům na vzdělávání a na technický stav vozidla, které musí splnit řidiči taxislužby," dodal.
Berlínští taxikáři apelují na radnici, aby využívání těchto aplikací zakázala. V Hamburku už protest taxikářů uspěl, když ve středu vedení města podle serveru Deutsche Wirtschafts Nachrichten zakázalo využívání dopravní aplikace WunderCar, která funguje na podobném principu jako Uber.
Odpoledne se k protestu připojili i taxikáři na britských ostrovech. I v Londýně podle nich platí, že taxametr mají právo používat jen černé taxíky. Požadují proto, aby byly služby společnosti Uber mnohem více regulovány. Protestu v Londýně se prý zúčastní až 12 000 řidičů taxi.
Společnost Uber provozuje svůj servis ve více než 100 městech ve 37 zemích světa. Podporuje ji například internetová společnost Google, ale také investiční banka Goldman Sachs.