Článek
"Sedíme a přemýšlíme, co s tím,“ řekl v Kourou šéf projektu ATV John Ellwood. "Máme celých deset dnů, pak musíme začít zkoušet řešení,“ upřesnil. Technici ESA do té doby budou ve středisku Les Mureaux u Paříže na přesné maketě ATV hledat závadu a možnosti jejího odstranění.
Elektronický systém kontroly hnacího ústrojí (PDE) zaznamenal po dosažení základní oběžné dráhy změny tlaků v palivovém potrubí, proto přepnul na náhradní systém, ale vzápětí se vypnul i ten. Podle expertů jde s největší pravděpodobností o chybu elektroniky, ne samotného potrubního systému. Příčinou mohly být otřesy zařízení při startu na posílené nosné raketě Arianne 5.
"Udržování polohy a orientace v prostoru funguje normálně,“ ujistil šéf projektu ATV Nicolas Chamussy. Rovněž přibližovací systém, antény včetně GPS a sluneční kolektory na lodi podle něj pracují bezvadně, takže misi žádné změny nehrozí. ATV je totiž konstruována tak, že může splnit své poslání i se třemi motory.
Loď Jules Verne se k ISS má připojit až 3. dubna po ukončení mise amerického raketoplánu Endeavour. Do té doby testuje jednotlivé systémy.
Co je ATV |
---|
ATV je desetimetrový válec o průměru čtyři a půl metru s kapacitou nákladu až osm tun v hermeticky uzavřené kabině. Ze Země startuje na evropské raketě Arianne 5 a po odpoutání se již pohybuje díky vlastnímu motoru. Unikátní navigační systém loď automaticky navede na dráhu blízkou ISS asi 400 km nad Zemí. |
Ze vzdálenosti asi 30km začne pracovat automatické přibližovací zařízení, které ATV navede na ruský spojovací uzel ISS. Poté se otevřou dveře a astronauti ze stanice mohou bez skafandrů přejít dovnitř, aby vyložili zásoby. |
ATV nahradí raketoplány
:: Hlavní uplatnění pro ATV nastane po roce 2010, kdy NASA plánuje ukončit provoz raketoplánů.
:: Tyto nákladní lodě budou jedinými dopravními prostředky, schopnými dopravit na ISS i větší konstrukční prvky.
:: ESA počítá, že na oběžnou dráhu vyšle každý rok jeden tento stroj, jehož hodnota se pohybuje okolo miliardy eur (přes 25 miliard korun).