Článek
„Zjistili jsme přitom rozsah byrokracie. Na Ukrajině je válka, ale celníci vám vysvětlují, že nemáte správnou tonáž na nápravu a že vaše tanky nesmí přes Německo,“ popsal Toujouse v rozhovoru pro portál Politico. „To je prostě neuvěřitelné,“ poznamenal.
Řešení je přitom podle něj nasnadě: Evropa se musí vrátit ke znalostem nabytým během studené války. „Tehdy byly země zvyklé přesouvat vojáky i jejich techniku, což byl v té době jednoduchý úkol,“ řekl generál. „Postupně se ale stal extrémně složitým,“ uvedl ze své kanceláře v Lille.
Rychlou přepravu válečného materiálu přes hranice podle portálu nyní brzdí zdlouhavé a nejednotné administrativní procesy, nedostatečná infrastruktura pro přepravu obrněnců, ale také chybějící přepravní prostředky, jako jsou železniční vagony.
V květnu ministři zahraničí EU naléhali na hlavní města, aby se připojila k závazku vojenské mobility, který zahrnuje investice do infrastruktury a povinnost zajistit ozbrojeným silám přednostní přistup k silniční, železniční a další dopravě.
V červnu Francie oznámila, že se připojí k dohodě již podepsané Polskem, Německem a Nizozemskem o vytvoření vojenského tranzitního koridoru. V červenci Řecko, Bulharsko a Rumunsko podepsaly prohlášení o záměru pro přeshraniční spolupráci v oblasti vojenské mobility.
„Na přepravu tanků je nejpraktičtější železnice“
Toujouse ale chce, aby se unijní politici nejprve zaměřili na železniční dopravu. Jedním z nápadů je podle něj snížit poplatky za přístup. „V současné dob musí francouzská armáda platit 30 milionů eur (759 milionů korun) ročně, aby zajistila nepřetržitý přístup k vlakům napříč kontinenty,“ připomněl.
„Železnice jsou přitom zdaleka nejpraktičtější způsob, jak přemísťovat tanky,“ uvedl Toujouse. „Ale francouzská armáda, která strávila poslední desetiletí bojem v Afghánistánu a západoafrickém Sahelu, nenaložila vojenské vybavení do vlaků asi 20 let,“ poznamenal.
Účetní chyby v Pentagonu zajistily Ukrajině dalších 50 miliard na zbraně
Když vyvstala potřeba dopravit francouzské vojáky i s vybavením do Rumunska, manažeři francouzské národní železniční společnosti SNCF tápali. Nyní Francie, která vyslala své síly jako součást širšího úsilí NATO o posílení východní obrany, doufá, že využije pravidelnou rotaci vojáků a vybavení, aby se znovu naučila „umění vojenské dopravy“.„Vracíme se k něčemu, co jsme uměli, ale co jsme úplně zapomněli,“ poznamenal Toujouse.
Generál přitom připustil, že zlepšení vojenské mobility nebude snadné, protože dopravní a celní předpisy jsou do značné míry velmi citlivou národní výsadou. „Každá země má svá pravidla,“ uvedl.
Pokud by ale Rusko zaútočilo na členskou zemi NATO, evropští a američtí vojáci by se museli co nejrychleji dostat na východní křídlo Aliance. Kvůli tomu musí podle generála svou dopravní infrastrukturu zlepšit i Francie. „Když bude chtít španělská nebo portugalská brigáda projet na Slovensko, je velká pravděpodobnost, že projede přes Francii,“ uzavřel Toujouse.