Článek
Zvažuje se využití mezinárodního práva, kdy by se lodě zadržovaly z ekologických důvodů nebo proto, že to jsou pirátská plavidla, uvedli úředníci, kteří chtěli zůstat v anonymitě. Většina tankerů je stará nejméně 15 let a jsou náchylné k závadám. Úřady by mohly k zabavení lodí využít zákony o pirátství, protože podle nich mnohá plavidla ohrožují kritickou podmořskou infrastrukturu, poškozují životně důležité energetické a internetové kabely, píše Politico.
Pokud by tyto možnosti selhaly, země diskutují o společném zavedení nových národních zákonů, jež by lodě zadržovaly kvůli pojištění. Země by se měly dohodnout na seznamu důvěryhodných pojišťoven, u nichž by plavidlo muselo být pojištěno. To by například Estonsku a Finsku umožnilo zadržet lodě pojištěné u neznámých společností.
Ačkoliv „by nebylo možné“ zastavit každý tanker stínové flotily, řekl jeden z vládních úředníků, „není to nutné“. „Když lodě jen zpomalíme, Rusko to poškodí. Každý den je drahý – pokud to zkombinujete se stavem ruské ekonomiky… na všem záleží,“ argumentoval úředník.
Posádka lodi Eagle S z ruské stínové flotily plánovala poškodit další podmořský kabel a plynovod
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oV_A/kO7h3dRn21z6TZTzCDq36l/f923/eagle-s.jpeg?fl=cro,0,25,1800,1012%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Právníci ovšem upozorňují, že uplatňování národních zákonů pro zabavování plavidel je „neuvěřitelně riskantní podnik“, jak tvrdí například Isaak Hurst z právnické firmy International Maritime Group.
„Určitě se to zpochybní podle mezinárodního práva, což bude stát desítky milionů,“ řekl. Když se k tomu přidají náklady na udržení posádky na palubě zadržených lodí, vyřizování souvisejících imigračních problémů a „zpětná reakce státu, pod jehož vlajkou plavidlo pluje, bude to drahé a komplikované“, upozorňuje právník a dodává: „Politicky je to prostě zmatek.“
Země jsou si těchto problémů dobře vědomy. „Pobřežní státy musí dodržovat princip svobodné plavby v souladu s mezinárodním právem,“ uznal vysoký představitel lotyšské rozvědky. Profesor námořní bezpečnosti na univerzitě v Kodani Christian Bueger upozorňuje na další eskalace vztahů. Nevylučuje, že by Moskva mohla vyslat do oblasti své námořnictvo, aby fungovalo jako konvoj pro ropné tankery. Rozsáhlé operace s cílem zmocnit se lodí budou také stát „miliony“, dodal.
Navzdory tomu země dál jednají a tři pobaltské státy otevřeně diskutují o právních opatřeních, která mohou podniknout společně a ve spolupráci s Bruselem. „Téměř 50 procent sankcionovaného obchodu (s ruskou ropou přepravovanou po moři) prochází Finským zálivem,“ připomíná estonský ministr zahraničí Margus Tsahkna.
Jednání ilustrují rostoucí frustraci Evropy z toho, že Rusko nadále přepravuje svou ropu, vyhýbá se západním sankcím a životně důležitá tepna pro pokračující válečné úsilí funguje nadále, píše Politico. V loňském roce vyplulo z baltských přístavů 348 lodí stínové flotily, které tvoří 40 procent celkového ruského prodeje ropy, řekl Isaac Levi z Centra pro výzkum energie a čistého ovzduší.
Lodě v žalostném stavu. Ruská stínová flotila zanechává ropné skvrny po celém světě
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_m1_A/nOyK4m0UavBV8CDTfu7fF/dd5b/tanker.jpeg?fl=cro,0,0,1800,1012%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)