Článek
Na tanker Kiwala, jak se plavidlo zadržené kousek od Tallinnského zálivu jmenuje, byly podle stanice ERR kvůli minulým aktivitám uvaleny sankce Evropské unie, ale také nejméně tří zemí mimo EU, například Kanady a Británie. Zadržení lodi potvrdil estonský premiér Kirsten Michal.
Loď byla na cestě z indické Sikky do ruského přístavu Usť-Luga. Nyní je východně od estonského ostrova Aegna a je doprovázen dvěma válečnými loděmi.
Early this morning, the Estonian Navy detained a sanctioned vessel with no flag state. Our authorities are currently on board, inspecting its legal status and safety.
— Kristen Michal (@KristenMichalPM) April 11, 2025
Estonia takes suspicious activities in the Baltic Sea very seriously. https://t.co/Aate7uSpI3
Při kontrole vznikly pochyby, zda je loď pojištěna a zda jí nechybí vlajka státu, který nese odpovědnost za její stav. Na palubě je 24 lidí, kapitán pochází z Číny. Estonští odborníci nyní kontrolují technický stav plavidla, vybavení a dokumenty. Při zadržení lodi asistoval policejní vrtulník, dodala stanice ERR.
Estonský parlament tento týden přijal zákon, který má přispět k posílení námořní bezpečnosti a ochraně infrastruktury a kriticky důležitých míst. Přijetí zákona předcházelo loňské poškození podmořského elektrického vedení Estlink2 a čtyř telekomunikačních kabelů ležících na dně Baltského moře mezi Estonskem a Finskem.

Estonci zadrželi ropný tanker z ruské stínové flotily
Vyšetřovatelé mají podezření, že kabely vlečením kotvy poškodila posádka tankeru Eagle S, který nejspíše také patří do „stínové flotily“ tankerů používaných k vývozu ruské ropy. Finská policie tanker Eagle S, který převážel ruskou ropu, zadržela 26. prosince.
Ruská „stínová flotila“ se skládá ze starých plavidel ve špatném technickém stavu, která často operují pod neprůhledným vlastnictvím, postrádají odpovídající pojištění a často mění registraci. Tato plavidla představují přibližně 17 procent ropných tankerů na celém světě.