Hlavní obsah

Egyptský airbus se před pádem vychýlil z kurzu, obrat mohl být moc prudký

Káhira

Egyptský airbus, který se před měsícem zřítil do Středozemního moře, se před pádem vychyloval z kurzu, uvedli egyptští vyšetřovatelé. Podle listu The Wall Street Journal to naznačuje, že stroj neposlala do mořských hlubin náhlá exploze. Příčina nehody ale možná zůstane navždy jen domněnkou, protože se nedaří najít černé skříňky a baterie jejich nouzových vysílačů za pár dní doslouží.

Foto: ČTK/AP

Archivní foto zříceného airbusu

Článek

Airbus A320 se zřítil 19. května během letu z Paříže do Káhiry. Z radarů zmizel krátce poté, co vstoupil do egyptského vzdušného prostoru. Na jeho palubě bylo 66 lidí.

Egyptští vyšetřovatelé potvrdili, že se ve výšce necelých 11 300 metrů vychýlil z kurzu. Nejprve se stočil doleva, pak provedl obrat vpravo a obkroužil celý kruh. S tímto tvrzením přišly už krátce po nehodě řecké úřady, tehdy však Egypťané toto tvrzení odmítli.

Byl obrat moc ostrý?

Naznačuje to, že letadlo neposlal k zemi náhlý výbuch, ačkoliv data ukazují na možný kouř v přední části stroje včetně prostoru s řídicími jednotkami pod pilotní kabinou. Definitivní závěry ale dělat nelze a Egypťané nevylučují ani útočnou „nepřátelskou akci“.

Data však ukazují, že letadlo po spuštění automatického varovného systému na palubě ještě několik dalších minut nouzový signál nevyslalo. Někteří odborníci se domnívají, že stočení doleva bylo tak ostré, že bylo na samé hraně únosnosti a mohlo narušit pevnost trupu. Pokud k tomu došlo, pak se zřejmě vypnul autopilot a další systémy, načež mohl stroj ztratit tah.

Odpovědi by mohly poskytnout letové záznamy v černých skříňkách, které se ale nedaří na dně Středozemního moře najít. Baterie jejich nouzových vysílačů přitom obyčejně vydrží měsíc, takže se za pár dní navždy odmlčí.

Související témata:

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Foto: Reuters

Poškozený záznamník komunikace v kabině havarovaného Airbusu A320 Germanwings

Související články

Výběr článků

Načítám