Hlavní obsah

Důvody katastrofy ve Středozemním moři: války, peníze, Libye

Aktualizováno

Téměř devětkrát více migrantů směřujících do Evropy zemřelo letos ve Středozemním moři než za stejné období vloni. Na to, co je příčinou, se zaměřila agentura AP. Zjistila, že v pozadí je řetězec faktorů, které spolu souvisejí a někdy se vzájemně překrývají.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Záchrana migrantů ve Středozemním moři Video: Reuters

Článek

„Pašeráci jsou smělejší a stále víc bezohlední. Víc riskují, migranty vysílají na moře na plavidlech neschopných plavby a občas ani nenechají nikoho u kormidla,“ uvedla AP.

Migranti většinou vyplouvají z válkou rozvrácené Libye, jejíž břehy leží jen 290 kilometrů od pobřeží italské Lampedusy a kterou nemá pod kontrolou žádná centrální moc. Na útěku před válkami a bídou je přitom největší počet uprchlíků od konce druhé světové války, bojuje se od Pákistánu po Mali. Do toho Itálie loni na podzim přerušila záchrannou operaci Mare Nostrum, když se jí nedostalo podpory z Evropské unie, jakou si představovala.

Riskantní plavbu přes moře z Afriky podniklo jen do konce dubna bezmála 40 000 lidí. Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) odhaduje, že do začátku minulého týdne jich 1829 anabázi nepřežilo. Loni bylo za toto období 207 úmrtí.

Foto: Antonio Parrinello , Reuters

Migranti v sicilském přístavu Augusta

Skutečná čísla mohou být vyšší, některé lodě mohou zmizet bez povšimnutí, i když většina je dnes vybavena navigačním zařízením GPS a satelitním telefonem, takže lze pomoc rychle přivolat.

Na počasí už nehledí

Masivní příliv běženců letos započal ještě před začátkem teplé sezóny a na poptávku reaguje nabídka, upozornila AP. „Je v tom spousta peněz, a čím víc peněz shrábnete, tím bezohlednějším se stáváte,“ potvrdil Martin Xuereb z nevládní humanitární organizace MOAS se sídlem na Maltě důvody, proč pašeráci stále častěji posílají na moře přeplněné chatrné dřevěné kocábky a nafukovací gumové čluny, které koupili levně zřejmě z Egypta nebo Tuniska. Pašeráci se navíc podle jeho slov přestali ohlížet na počasí.

Podle mluvčího italské kanceláře IOM Flavia Di Giacoma tyto čluny nezřídka připomínají ty, „s nimiž chodíte na pláž“ a které „se za pár vteřin potopí“.

„U každého plavidla s migranty je vysoká pravděpodobnost, že se potopí,“ doplnil Di Giacomo, podle něhož dřiv plavala taková loď dva tři dny, než se dostala do úzkých, zatímco dnes často vysílá nouzový signál krátce po vyplutí z libyjských vod. Mnohé lodě dnes nemají ani kormidelníka, pašeráci nastaví autopilota a běžence ponechají jejich osudu.

Související články

Výběr článků

Načítám