Článek
Letiště totiž leží na vyvýšenině. „Při přibližování se k přistávací dráze z východu přelétají letadla nad úzkým údolím o hloubce až 60 metrů. Obvykle nad ním letí ve výšce 30 až 60 metrů nad úrovní přistávací dráhy,“ upozornil ruský novinář Sergej Amělin, který přišel s novou verzí rekonstrukce katastrofy.
Podle něj je zarážející, že právě nad nejhlubším místem údolí začal prezidentský stroj prudce klesat.
„Pilot přilétal v husté mlze. Neviděl údolí. Mohl si však na výškoměru všimnout, že stroj je příliš vysoko, aby se trefil na dráhu. Je tedy možné, že se chybně rozhodl snížit kurs. Na opačné straně úžlabí se pak ocitl ve výšce osmi metrů a tam zavadil křídlem o strom,“ soudí Amělin.
List se odvolává také na bývalého pilota stíhaček, podle nějž je to velmi pravděpodobný scénář. Piloti si podle něj mohli myslet, že nalétnou v ose přistávací dráhy těsně nad zemí a možná zahlédnou přistávací plochu, takže budou moci bezpečně přistát – a kdyby se to nepodařilo, že vylétnou vzhůru a odletí na záložní letiště.
„Pro takový přistávací manévr mohlo být údolí smrtící pastí,“ dodal.