Článek
Podle odborového svazu železnic a dopravy (EVG) se jen v železničním sektoru do rána účastní celostátní stávky více než 30 tisíc zaměstnanců na 350 místech. „Ochota stávkovat je velmi vysoká, naštvanost zaměstnanců je veliká,“ řekl Kristian Loroch z EVG.
Regionální hromadná doprava stojí v sedmi spolkových zemích, mimo jiné i v Bavorsku a Sasku. Problémy bude mít ale celé Německo, neboť stojí všechny dálkové vlaky německé železniční společnosti Deutsche Bahn.
Provoz přerušilo letiště v Hamburku, kde muselo být zrušeno všech 147 odletů. Z naplánovaných 152 přistání bylo v pondělí ráno 88 zrušeno. Jen v Hamburku se stávka dotkla více než 35 tisíc cestujících. Stávkuje se na letišti ve Frankfurtu nad Mohanem, Mnichově nebo Stuttgartu.
„Nikdo necestuje,“ řekla mluvčí řízení provozu mnichovského letiště. Všech 785 pravidelných letů bylo v pondělí zrušeno. „Nic nevzlétne ani nepřistane. Je to skoro strašidelné,“ řekla.
Do Mnichova ráno přiletělo pouze jedno sanitní letadlo. Norimberské letiště také stávkuje. V Memmingenu by se naopak mělo létat normálně.
Totální paralýza dopravy postihla spolkovou zemi Severní Porýní-Vestfálsko. Stojí nejen dálkové spoje, ale také regionální a provoz S-Bahnu. „Ani na kolejích se nic nehýbe,“ řekl mluvčí železnice pro tuto spolkovou zemi.
Stávkuje jak Deutsche Bahn, tak i její konkurenti. To platí nejen pro regionální spojení DB-Regio, ale nevyjeli ani ostatní dopravci. Důvodem je, že se stávky účastní i personál operačních středisek a signalizace. To paralyzuje dopravu pro všechny uživatele železnice.
Obecným doporučením pro pondělí je vůbec necestovat, a to pokud možno ani vlastním autem. Kvůli stávce lidé využívají osobní auta, takže se na silnicích a dálnicích tvoří kolony a zácpy. Dopravní komplikace od rána hlásí Stuttgart. Dopravní situaci tam zhoršují ještě klimatičtí aktivisté z hnutí Last Generation, kteří blokují silnice.
Ke stávce se navíc rozhodli připojit i silničáři, takže při nehodách a dalších komplikacích budou zásahy výrazně pomalejší. Zavřené kvůli chybějící obsluze mohou být i silniční a dálniční tunely.
Za stávkou stojí odbory Verdi a EVG. Svaz Verdi, který zastupuje zhruba 2,5 milionu pracovníků ve veřejném sektoru, požaduje zvýšení mezd o 10,5 procenta, nejméně však o 500 eur (zhruba 12 tisíc Kč) měsíčně.
Svaz EVG, který hájí zájmy 230 tisíc zaměstnanců železniční společnosti Deutsche Bahn a autobusových firem, chce navýšit mzdy o 12 procent, přičemž minimální nárůst měsíční mzdy má činit 650 eur (15 400 Kč).