Hlavní obsah

Romská dívka na Slovensku vysoudila 73 tisíc za to, že v době pandemie neměla přístup ke vzdělání

Romská dívka z obce Jarovnice v okresu Sabinov na východním Slovensku zažalovala ministerstvo školství za to, že v době pandemie covidu-19 neměla přístup ke vzdělání z důvodu omezeného přístupu k internetu a digitálním technologiím. Jak informoval regionální deník Korzár, Okresní soud v Prešově přiznal dívce odškodnění ve výši 3000 eur (73 tisíc korun).

Foto: Profimedia.cz

Slovenská romská osada Kežmarok, ilustrační foto

Článek

Okresní soud rozhodl, že se stát dopustil diskriminace v přístupu ke vzdělání z důvodu sociálního původu, majetku a romského etnického původu žákyně a porušil její právo na přístup k informacím.

Dále rozhodl, že stát nepřijal přiměřená opatření včetně zabezpečení přístupu k internetu a digitálním technologiím. Zdůraznil, že státem schválená opatření měla reagovat na existující nerovnost marginalizovaných skupin.

Rozsudek zatím není pravomocný, žalovaná strana se může odvolat. „Jedná se o první rozsudek svého druhu nejen na Slovensku, ale i v Evropě, který poukázal na to, že některé skupiny obyvatel jsou v této oblasti znevýhodněné,“ uvedl list.

Školy na Slovensku nezvládají vzdělávat romské i neromské děti společně, míní expert

Evropa

Dívku u soudu bezplatně zastupovala Poradna pro občanská a lidská práva, která rozhodnutí okresního soudu přivítala. „Rozsudek potvrzuje závažné selhání státu v době pandemie. Stát nezabezpečil kvalitní vzdělávání pro romské děti, které nemají přístup k internetu, digitálním technologiím a nemají digitální zručnosti. Je zřejmé, že na vzdělávání těchto dětí stát dlouhé měsíce zapomněl,“ uvedla advokátka Vanda Durbáková.

Podle Durbákové slovenské soudy tímto rozsudkem poprvé poukázaly na existující „digitální propast“ mezi většinovou společností a znevýhodněnými skupinami obyvatel, která se stále více zvětšuje.

V žalobě podané v listopadu 2022 dívka namítala, že stát v době přerušené prezenční výuky na základních školách zavedl distanční vzdělávání, které bylo podmíněné přístupem k internetu, vlastněním počítačového zařízení a počítačovými dovednostmi. Ty však její rodina neměla a stát je nijak nezabezpečil, stejně jako nezabezpečil účinné základní vzdělávání jinými prostředky než prostřednictvím digitálních technologií.

Babička dívky řekla, že škola se o romské děti během pandemie nezajímala. Dostávaly pouze jednou týdně pracovní listy, které se však následně nevyhodnocovaly. „Vnučka byla prvňačka a nechtěla jsem, aby zapomněla to, co se předtím naučila. Škola neučila romské děti tak, jak měla, a vnímala jsem to jako diskriminaci. Jsem ráda, že mi soud dal za pravdu,“ řekla babička.

Podle ní v čase pandemie čelilo stejnému znevýhodnění v přístupu ke vzdělání obrovské množství romských dětí.

Prokuratura na Slovensku vyšetřuje selhání při řešení pandemie covidu

Zahraniční

Výběr článků

Načítám