Hlavní obsah

Dior dělal ze zaměstnanců otroky: 24hodinové směny, spánek v továrně, žádné volno a zanedbatelná mzda

Čtyřiadvacetihodinové směny, spánek v továrně, nulové hygienické a zdravotní podmínky nehodné 21. století. Takové pracovní poměry panovaly v italských manufakturách společnosti Dior, která vyrábí luxusní módní zboží. Otřesné pracovní podmínky odhalila razie italských policistů a vyšetřování milánského státního zastupitelství, píše deník Bild.

Foto: Profimedia.cz

Obchod společnosti Dior v italském Milánu. Ilustrační foto

Článek

Zaměstnanci dřeli v nelidských podmínkách za naprosto směšnou mzdu, a to vše pod označením „Made in Italy“.

Podle čtyřiatřicetistránkového soudního dokumentu byli někteří dělníci, z nichž mnozí dorazili do Itálie ilegálně, nuceni spát ve výrobním závodě. To jim umožnilo vyrábět pro Dior nepřetržitě. Většina z nich neměla skutečnou pracovní smlouvu. Zaměstnanci žili a pracovali v „hygienických a zdravotních podmínkách, které jsou pod minimem požadovaným pro etický přístup“, píše se v soudních dokumentech.

V Severní Koreji žijí lidé jako otroci, tvrdí uprchlý diplomat

Svět

Bezpečnostní zařízení na výrobních zařízeních byla násilně odstraněna, aby práce mohly být prováděny rychleji. Nebyly žádné volné dny, svátky, dovolené. Výroba jela nepřerušovaně. Za vykořisťování byli zodpovědní dva čínští subdodavatelé společnosti Dior.

Firmě tyto nelidské podmínky přinášely pohádkové zisky. Firma v některých případech vyrábí kabelku za 53 eur (1335 korun), cena pro spotřebitele se ale zvyšuje 51krát na 2700 euro (68 tisíc korun). U renomovaných společností se vždy platí za značku, nápad, design a reklamu. Otázkou však zůstává, jak je možné, že taška za 2700 eur (68 tisíc korun) ve skutečnosti stojí jen kolem 53 eur (1335 korun).

KLDR posílá tisíce dělníků do Ruska, podle kritiků tam pracují jako otroci

Svět

Fabio Roia, předseda milánského soudu, který dohlížel na vyšetřování tohoto případu, si tuto otázku také položil a okamžitě dodal: „Značky si musí tyto otázky klást samy.“ Tržby Dioru jsou vynikající: v roce 2023 činily 86 miliard eur (2,15 bilionu Kč), což je více než kdykoli předtím.

Deník Bild se společnosti Dior zeptal, jak tento značný rozdíl v nákladech a prodejích vznikl a co se v budoucnu udělá pro lepší ochranu zaměstnanců. Až do zveřejnění článku nikdo nezareagoval.

Společnost Dior není osamoceným případem. Podobný případ se řešil už v dubnu, ovšem v souvislosti s luxusní značkou Armani. I zde byly problémy s dodavateli a i zde se kabelky vyráběly za nízké ceny a prodávaly se spotřebitelům za téměř 2000 eur (50 tisíc Kč).

Dior je součástí skupiny LVMH (včetně značek Moët & Chandon a Louis Vuitton).

Místo práce skončili chudí Češi ve Velké Británii jako otroci

Krimi

Související články

Výběr článků

Načítám