Článek
„Plavidlo Volgoněft 109 kotvilo ve vodách přístavu Kavkaz. Podle informací kapitána byla poškozena nákladní nádrž plavidla. Těsnost trupu však není poškozena a nedošlo k žádnému úniku do moře,“ cituje agentura TASS operační služby, podle nichž je posádka lodi v pořádku.
Zpravodajský telegramový kanál Baza uvedl, že nákladní nádrž má porušené těsnění a topný olej uniká do balastní nádrže, která ovšem drží a olej z ní neuniká. Na palubě je podle Bazy 14 lidí, kterým nehrozí nebezpečí. Kapitán evakuaci odmítl s tím, že chce s lodí kotvit.
In the Black Sea, the third Russian tanker in three days is damaged. The Volgoneft-109 tanker, carrying fuel oil, issued a distress signal near Port Kavkaz due to a crack in its hull. pic.twitter.com/IifR5ZlP3I
— NOELREPORTS 🇪🇺 🇺🇦 (@NOELreports) December 17, 2024
Podle agentury se k lodi vydal záchranný remorkér Merkur, který plavidlo odtáhl na „bezpečné místo ke kotvení“.
Dva další ruské tankery havarovaly v neděli, nejprve Volgoněft 212, na jehož palubě zahynul nejméně jeden člověk, a asi po hodině Volgoněft 239, který zachvátily vlny, potápěl se a nakonec se dostal na mělčinu.
Agentura TASS později přiznala, že z tankerů uniklo nejméně 1500 tun topného oleje, uniknout ovšem mohlo až tři tisíce tun. Celkově obě plavidla převážela 9200 tun.
Po incidentech se mazut vyplavil na břehy ruského Krasnodarského kraje. Místní obyvatelé označují incident za ekologickou katastrofu, na místě pracuje více než 250 zaměstnanců ruského ministerstva pro mimořádné situace.
Jak uvedla agentura Reuters, Rusko vyslalo do vod u Krymského poloostrova stínovou flotilu, která má za úkol obejít západní sankce. Oba tankery, které v neděli havarovaly, byly vyrobeny už před desítkami let: Volgoněft 212 v roce 1969, Volgoněft 239 v roce 1973, a navíc pro jiný účel: pro dopravu na řece, uvedl polský server Onet. Později je Rusové přestavěli tak, aby mohly plout jak na moři, tak i na řece. Složité povětrnostní podmínky, které teď v Černém moři panují, jsou ale zjevně nad jejich technickými možnostmi.