Hlavní obsah

Costa Concordia se po roce a půl pohnula, záchrana vraku běží

Řím

Dvacet měsíců po tragické havárii výletní lodi Costa Concordia, která si vyžádala 32 lidských životů, se v pondělí expertům podařilo uvolnit vrak z útesu, na kterém ležel. Loď otočenou na pravobok chtějí srovnat tak, že paluba budě opět rovnoběžná s hladinou. Trup bude dál podpírat konstrukce vybudovaná pod vodou, na ní technici plavidlo usadí. Pak ho chtějí s pomocí vzduchových vaků zvednout.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

BEZ KOMENTÁŘE: Záchranáři začali narovnávat vrak Costa ConcordieVideo: Reuters

Článek

Operace byla zahájena s tříhodinovým zpožděním v devět ráno, řekl šéf italské civilní ochrany Franco Gabrielli. Důvodem bylo špatné počasí. V noci oblast zasáhla bouře. Kvůli ní nemohl na místo připlout člun s dálkovým ovládáním použitých zařízení. Loď se narovnává pomocí systému kladek a řetězů s protizávažími.

Foto: Tony Gentile, Reuters

Postupné otáčení lodě Costa Concordia

Po 13. hodině oznámily Sky News a BBC, že se loď podařilo uvolnit ze sevření skal. Inženýr Sergio Girotto, který se na operaci podílí, uvedl na základě obrazu z podvodních kamer: „Viděli jsme, že se uvolnila.“ Byla k tomu potřeba síla 6000 tun.

„Všechno probíhá podle plánu, postupujeme podle předem naplánovaných sekvencí. Není tu žádný problém,“ dodal Girotto.

Foto: Tony Gentile, Reuters

Lidé sledují záchranu vraku lodi Costa Concordia, která ztroskotala u ostrova Giglio.

Loď, která ležela nakloněná v úhlu 65 stupňů, se postupně narovná. V první fázi se ale pootočila jen o tři stupně.

Riziko stále hrozí

První dvě hodiny narovnávání jsou podle expertů nejkritičtější. Gabrielli dodal, že z vraku zatím neunikly žádné kapaliny, které by mohly znečistit moře.

Foto: Právo, ti, Reuters

Otáčení vyzdvihovaných vraků lodí, použité dřív jen u menších plavidel, se osvědčilo už za druhé světové války. Američané ho tehdy využili při vyzvedávání USS Oklahoma, kterou potopili Japonci. Loď museli otočit o 180 stupňů, protože se převrátila.

Klíčové je, aby veškerá vyvozená síla byla rovnoměrná a loď se jen narovnávala a nezačala rotovat, jako se to stalo při pokusu vyzdvihnout loď USS Utah. Od její záchrany bylo nakonec upuštěno a plavidlo sklouzlo do hlubin.

Technologie potřebné k vyzvednutí ztroskotané Concordie

  • Loď vážila 114 000 tun, dlouhá byla 290 metrů a široká 35 metrů. Výškou 57 metrů odpovídala zhruba jedenáctipodlažnímu domu, plochou třem fotbalovým hřištím.
  • Na záchranné operaci se podílí asi 500 lidí 26 různých národností. Z nich 120 byli potápěči, kteří museli provést 15 000 ponorů. Dále byli pro záchranu lodi povoláni svářeči, tesaři, lodní kapitáni, inženýři, biologové a také 60 znalců vyprošťovacích operací a námořní logistiky. 
  • Pro všechny vyprošťovací operace a otáčení plavidla bude zapotřebí 30 000 tun oceli, což je čtyřnásobek pařížské Eiffelovy věže.
  • Loď je nyní nakloněna v úhlu 65 stupňů a leží na pravém boku. Aby mohla být uvedena do vertikální polohy, bylo pod ní s pomocí 1200 pytlů s cementem vytvořeno umělé dno. Zbytek plavidla bude opřen o šest plošin, jejichž plocha tvoří dohromady jedno a půl fotbalového hřiště. Podpírá je 21 pilířů o průměru 1,6 metru, které jsou ukotveny v devítimetrové hloubce.
  • Plavidlo svírá 56 ocelových řetězů, z nichž každý měří 58 metrů a váží 26 tun. Jsou připevněny ke stožárům, přes které bude loď tažena na jednu stranu. Z druhé strany pak stožáry poslouží jako zábrana, aby se loď nepřeklopila na druhou stranu.
  • Aby bylo možné loď uvolnit, muselo se k jejímu obnaženému boku přivést 11 speciálně vyrobených ocelových kesonů. Sedm jich měří jako sedmipatrová budova, výška zbylých odpovídá jedenáctipatrovému domu.
  • Aby se zabránilo otočení přídě, vyrobili v Palermu jakési ohromné rovnátko ve tvaru skořápky. Spočívá na dvou ohromných kesonech, spojených silnými hadicemi. Celá tato podpůrná konstrukce váží 1700 tun, což je více než sedminásobek váhy sochy Svobody v New Yorku.
  • K dispozici bude 30 lodí a člunů všech velikostí, včetně 122 metrů dlouhé lodi Micoperi30.

Konstrukci Concordie narušuje slaná voda a loď by nemusela přežít zimu, proto se přistoupilo k této náročné operaci. Po vyzdvižení by měl být vrak odvlečen do přístavu, kde ho mají technici rozebrat.

Související články

Výběr článků

Načítám