Článek
"Piloti zjevně (před startem) nebyli nervózní - žertují smějí se. Není zřejmé, že by někam spěchali nebo že by je někdo honil. Šlo o normální let," poznamenala Komsomolskaja pravda k dřívějším spekulacím, že posádka mohla být pod tlakem kvůli chystanému příletu vysoce postavených politiků do Jaroslavle.
Posádka podle záznamu nejprve plní běžné úkony. "Kolik podle tebe? Devět?" ptá se druhý pilot kapitána, který odpovídá, že "určitě osmičku", než pilot ohlásí "osm a půl". Podle deníku se tak posádka dohadovala o nastavení řízení letounu, neboť neznala přesnou váhu stroje.
„Asi jsme málo uvolnili stabilizátor,“ zazní poté z kabiny při startu letounu. „Na vzlet, na vzlet,“ zní již dramaticky hlas jednoho z pilotů. V momentu, kdy je Jak-42 již mimo startovní dráhu, ozve se z kabiny zoufalý výkřik: „Co to děláš. Na vzlet?“. Následuje klení. Letoun poté nabral nízkou výšku, zavadil o strom a zřítil se do blízkého jezera.
Chyba pilota
Příčinou špatného startu byla chyba pilota, který stroj zároveň brzdil. Když se pokusil odpoutat stroj od země a přitáhl řídící páku, naplno se opřel do brzdových pedálů.
Neštěstí na jaroslavlském letišti Tunošna připravilo o život 44 lidí, většinou hokejistů místního klubu Lokomotiv. Mezi mrtvými byla i trojice českých reprezentantů Jan Marek, Karel Rachůnek a Josef Vašíček. Tragédii přežil pouze palubní inženýr Alexandr Sizov.
"Katastrofu letounu Jak-42 u Jaroslavle způsobily chyby posádky, k takovému závěru dospěla technická komise jednomyslně," řekl šéf technické komise MAK Alexej Morozov. Letoun Jak-42 byl podle něj technicky v pořádku včetně brzdného systému, podmínky startu byly standardní a počasí příznivé. Ruční brzda byla při startu vypnuta.