Hlavní obsah

Co se mohlo stát se zmizelým egyptským airbusem

Kolem čtvrtečního zmizení stroje Airbus A320 egyptské letecké společnosti EgyptAir panuje zatím velmi mnoho nejasností. Objevují se zprávy, které se následně vyvracejí, a lze očekávat dlouhé a důkladné vyšetřování, než bude potvrzena příčina neštěstí. Co se mohlo stát, je zatím předmětem spekulací, v tomto stadiu se tak jako pravděpodobné jeví několik možností.

Foto: ČTK/AP

Archivní foto zmizelého airbusu

Článek

Stroj na trase z Paříže do Káhiry zmizel z radarů ve čtvrtek krátce poté, co nad Středozemním mořem vstoupil do egyptského vzdušného prostoru. Podle některých zpráv udělal před zmizením tzv. vývrtku. V oblasti ale nebyly zaznamenány žádné stopy po případné explozi.

Terorismus

Na letecký spoj s Egyptem zaútočili teroristé vloni v říjnu, když propašovali výbušninu na palubu airbusu ruské společnosti Metrojet letícího z egyptského Šarm aš-Šajchu do Petrohradu. Na palubě zahynulo všech 224 lidí. K útoku se přihlásil Islámský stát.

K nynější katastrofě egyptského airbusu řekl bývalý šéf francouzského úřadu pro vyšetřování leteckých nehod Jean-Paul Troadec, že chybějící nouzový signál naznačuje „brutální událost“. Technická závada by podle něj dala posádce čas alespoň na nějakou reakci, proto se respektovaný francouzský odborník přiklání k variantě teroristického útoku.

Mechanická závada

Egyptský deník Al-Vatan zjistil, že stroj Airbus A320-200 letící na osudné lince MS804 z Paříže do Káhiry, měl už dříve technické problémy. V červnu roku 2013 měl namířeno z Káhiry do Istanbulu, ale musel se vrátit kvůli zvýšené teplotě v jednom z motorů. Inspektoři pak našli v motoru závadu.

Únos

Letos v březnu unesl jiné letadlo společnosti EgyptAir na lince z Alexandrie do Káhiry muž, který se dožadoval kontaktu se svou exmanželkou. Piloty donutil k přistání na Kypru.

Únosy letadel jsou po událostech z 11. září 2001 složitější vzhledem k zabezpečení kokpitu. Únosci většinou mají nějaký požadavek, v tomto případě ale komunikace až do zmizení letadla nic takového neobsahovala.

Lidská chyba

Havárie v důsledku chyby pilota nejsou příliš časté, o to jsou však známější. K těm nejvýznamnějším patří zřícení letu Air France 447 do Atlantského oceánu v roce 2009.

Záznam jednoho z radarů ukazuje, že egyptský airbus šel před zmizením tzv. do vývrtky. V takovém případě mohlo v důsledku aerodynamického tlaku dojít k narušení struktury trupu a letadlo se mohlo rozlomit i bez výbuchu, což by vysvětlovalo absenci tepelné stopy po případné explozi. Není však jasné, co by mohlo přimět piloty k takovému manévru.

Záměrné zničení

Pokud by ovšem tento manévr nebyl záměrný. V čerstvé paměti ještě zůstává tragédie letu společnosti Germanwings z Barcelony do Düsseldorfu. Stroj poslal k zemi vloni v březnu pilot Andreas Lubitz, jenž trpěl psychickými problémy. Záměrně navedl letadlo do hory, zahynulo všech 150 lidí na palubě.

O identitě pilotů letu EgyptAir se toho zatím příliš neví.

Zmizení egyptského letadla:

Typ letounu: Airbus A320

Společnost: EgyptAir, let MS 804

Trasa: Paříž - Káhira

Počet lidí na palubě: 66

Start z Paříže: 19. května ve 23:09 z letiště Charlese de Gaulla

Plánovaný přílet: 3:15

Vstup do řeckého vzdušného prostoru: 1:24

Automatické hlášení ARCARS o kouři na toaletě: 2:26

Marná snaha o navázání rádiového spojení: 2:27

Čas zmizení z radarů: 2:29

Poslední automaticky vyslaný signál ARCARS: 2:29 (selhání systému ovládání)

Nouzový signál z polohového majáku nehody ELT:  2:36

Místo: 290 km severně od egyptského pobřeží

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám