Článek
„Co jsem to jen provedl,“ pronesl bezprostředně po nárazu ve 21:45 kapitán Schettino na nahrávce, jejíž část získala také agentura Reuters.
„Zavřete vodotěsné dveře na zádi. Zavřete je okamžitě,“ je na pozadí alarmů slyšet další mužský hlas.
„Pánové, poplach. Poplach, poplach,“ ozývalo se dál.
Podle deníku La Stampa následoval kapitánův zoufalý rozhovor se strojovnou lodi. „Takže jdeme skutečně ke dnu?“ ptal se v něm kapitán. Jenže o tři minuty později, tedy ve 21:54, zazněl jeho hlas, jak říká jednomu z důstojníků na můstku, aby pasažérům zatajil skutečný rozsah nehody.
„Řekněte, že jde o výpadek proudu,“ nařídil.
Osm minut poté podal kapitán obdobné falešné hlášení i italské pobřežní hlídce. Nahrávka z černé skříňky podle deníku Daily Telegraph dokazuje, že kapitán Schettino popíral rozsah nehody, a to i ve chvíli, kdy 300 metrů dlouhá Concordia začala nabírat vodu. Na lodi při nehodě přišlo o život 32 lidí, přičemž dvě těla dosud nebyla nalezena.
Nahrávka je důkazem pro soud
Celá nahrávka tvoří část důkazů, které v současné době podrobně zkoumá soudce v italském Grossetu. Další slyšení v rámci vyšetřování případu začne 15. října a po něm by už mělo podle očekávání následovat soudní řízení s kapitánem.
Žalobce kapitána Schettina obvinil, že velkou výletní loď Costa Concordia s více než 4200 pasažéry a posádkou na palubě navedl příliš blízko břehu, a přímo tak způsobil katastrofu. Ve vyšetřování je také první důstojník Ciro Ambrosio a sedm dalších lidí, včetně tří osob z vedení společnosti Costa Cruises, jíž plavidlo patřilo.
Schettino tvrdil, že ho firma nutila plout tak blízko pořeží, aby tak propagoval plavby výletní lodí.