Hlavní obsah

Čím dál víc leteckých nehod lze přežít, stroje méně hoří

Novinky, rei
Aktualizováno

Středeční nehoda tureckého boeingu v Nizozemsku i nedávná havárie amerického airbusu, který šťastně skončil v řece Hudson v New Yorku, dokládají, že lidé na palubě letadel mají stále větší šanci pád přežít. Moderní letadla jsou totiž bezpečnější, shodují se experti citovaní americkou stanicí CNN.

Foto: Basri Dogan, ČTK

Havarovaný turecký boeing u amsterdamského letiště

Článek

Boeing 737-800 Tureckých aerolinií se zřítil u amsterdamského letiště Schiphol ve středu krátce před přistáním. Úřady potvrdily devět mrtvých a více než 50 zraněných, z toho 25 vážně. Na palubě ovšem bylo mnohem víc lidí, a to celkem 134.

Ze záběrů z místa dopadu bylo patrné, že se stroj rozlomil na tři části. První zlom před křídem rozdělil nápis s logem aerolinek vedví. Druhý, výraznější zlom byl v zadní části trupu. Většina zraněných seděla právě v nejvíc poškozené zadní části letadla a spousta pasažérů stroj opustila dírou v trupu, potvrdili turecké stanici NTV svědci.

V Amsterdamu se ztřítilo turecké letadlo

Stanice CNN s odkazem na letecké odborníky uvedla, že je možné přežít stále víc leteckých havárií. Kieran Daly stanici řekl, že dříve zapříčinil spoustu úmrtí po dopadu požár. Vývoj však přinesl zlepšení materiálů, z nichž se letadla vyrábějí, a stroje dnes neshoří tak snadno jako kdysi. Záběry z Amsterdamu jasně dokazují, že k žádnému požáru nedošlo.

Také další expert Philip Butterworth-Hayes potvrdil, že se letadla stala bezpečnějšími. "Po pádu v New Yorku i Amsterdamu následoval obrovský náraz. To, že trupy nebyly rozesety po širokém okolí, dokládá, jak pevné to letadlo bylo,“ řekl. CNN dodala, že pasažéry chránila i pevnější sedadla, která by se v minulosti rozpadla.

Rekonstrukce letecké nohody na řece Hudson. Zdroj: Stream.cz

Boeing prošel loni prověrkou

Daly podotkl, že ačkoliv mezi příčinami havárií v New Yorku a Amsterdamu bude zřejmě velký rozdíl, skutečnost, že první nehodu přežili všichni lidé na palubě a tu druhou drtivá většina, je podle něj dokladem technického pokroku v leteckém průmyslu. Dodal, že za spoustou nehod stojí nepředvídatelné okolnosti, jako byla v případě airbusu nad New Yorkem srážka s hejnem ptáků.

Havarovaný Boeing 737-800 byl postaven v roce 2003 a loni prošel důkladnou prověrkou. Daly označil Turecké aerolinie za standardní a bezpečné. Společnost řešila tragickou nehodu naposledy před šesti lety v případě pádu menšího letadla na východě Turecka.

Příčiny středeční nehody nejsou známy. V okolí letiště byla v inkriminovanou dobu snížená viditelnost.

Nedávné nehody na letišti Schiphol: 4. října 1992Nákladní Boeing 747 izraelských aerolinií El Al narazil do obytné čtvrti u letiště krátce po vzlétnutí. Zemřelo 47 lidí. 4. dubna 1994Tři lidé zemřeli a 13 se vážně zranilo při pádu letadla společnosti KLM. Letadlo na Schipholu přistávalo. Na jeho palubě bylo 24 lidí. 27. října 2005Požár v letištní vazební věznici zabil 11 lidí a 15 zranil. 25. února 2009Pád Boeingu 737-800 Tureckých aerolinií přilétajícího z Istanbulu nepřežilo devět lidí. Na palubě bylo 134 lidí.

Související články

Výběr článků

Načítám