Hlavní obsah

Chorvatská dálnice A1 je nová, ale záludná, zemřelo na ní už 150 lidí

Záhřeb

Chorvatská dálnice A1 spojující v délce více než pěti set kilometrů Záhřeb a dalmatskou metropoli Split, s odbočkami do hlavních jadranských letovisek, je stará jen několik let, ale je nebezpečná. Server slobodnadalmacija.hr připomíná, že za osm a půl roku od otevření na ní zahynulo 150 lidí a dalších 1400 utrpělo zranění.

Foto: Cropix

Zničená svodidla a trosky autobusu na místě nehody

Článek

V mnoha ohledech patří mezi nejmodernější v Evropě, ale jsou na ní i četná nebezpečí. To se týká zejména úseku mezi městy Karlovac a Zadar včetně místa, kde se stala sobotní tragická nehoda.

Vozovka na zhruba půlkilometrovém úseku kolem místa nehody byla podle serveru během uplynulých let mnohokrát opravována. Silničáři museli dokonce úplně vyměnit povrch, a to kvůli nestabilnímu a nekvalitnímu podloží.

Foto: Cropix

Na leteckém záběru českého autobusu, který havaroval v Chorvatsku, je vidět, jak ničivý byl náraz.

Nerovnosti jsou podle serveru vidět i pouhým okem a nepozorného řidiče mohou vyvést z jízdního pruhu. Na druhou stranu je ale i kvůli nedalekému tunelu v úseku, kde se nehoda stala, omezena rychlost na 100 kilometrů v hodině.

Toto video už bohužel nemůžeme přehrávat z důvodu vypršení internetové licence

Nehoda českého autobusu v ChorvatskuVideo: Reuters

Problémem jsou i relativně úzké krajnice.

Jednoduchá svodidla

Druhým faktorem, který mohl přispět k tragickému výsledku nehody, jsou podle serveru jen jednoduchá svodidla dělící oba jízdní směry. Přes opakované výhrady chorvatských dopravních odborníků ale byly nahrazeny pevnějšími jen v části dálnice.

Foto: ČTK

Mimořádným nebezpečím, zejména pro větší vozidla, jako jsou právě autobusy, jsou prudké poryvy větru. Ten v některých místech proletí průsmykem z vnitrozemí směrem k moři a obrovskou silou udeří do vozidel, která mu jsou právě v cestě. Ve výjimečných případech je vítr tak silný, že smete vozidlo z vozovky.

Dálnice překonává téměř osm set metrů výškového rozdílu, jsou na ní prudká klesání a četné zatáčky, které mohou řidiče překvapit i značným příkrým sklonem vozovky. V některých místech, zejména při mírném dešti, který zvlhčí prach z okolních vápencových kopců, se povrch vozovky chová jako zledovatělý.

Související témata:

Výběr článků

Načítám