Článek
I přes závažnost situace český kapitán opakovaně odmítl nabídku pomoci italských úřadů na vyproštění lodi, protože by ho přišla příliš draho, napsal deník Blesk. Plavidlo chtěl uvolnit svépomocí, na to ale úřady nepřistoupily z obavy, že při neodborné manipulaci dojde k poškození nádrže a ekologické škodě.
Situace se tak neřešila až do neděle, kdy Čechy na pláži zastihla další silná bouře. „Všichni jsme hrozně promokli, ráno jsme vylezli ze spacáků, měli jsme úplně rozmočené nohy,“ řekla listu jedna z důchodkyň. V pondělí se pak úřady rozhodly, že Čechy evakuují, a převezly je do přístavu (u Marina di Campo). „Nemáme ani všechny věci. Teď se zkusíme po vlastní ose dostat domů,“ řekla Blesku Češka.
Odmítali i českou pomoc
Podle českého ministerstva zahraničí měl na místo dorazit majitel lodi a domluvit její odtah nějakou profesionální firmou. „Teď probíhají jednání, za jakých podmínek bude plavidlo odtaženo,“ řekla v úterý Právu mluvčí resortu Irena Valentová.
Důchodci si stěžovali, že jim úřady - italské ani české - nijak nepomohly. MZV ale zdůraznilo, že nabízenou pomoc kapitán s cestujícími odmítli. „O nehodě bylo velvyslanectví České republiky v Římě informováno velitelstvím přístavu Portoferraio 19. července, kapitán lodi se na velvyslanectví obrátil až následně,“ podotkla Valentová s tím, že nikdo další z českých cestujících o pomoc velvyslanectví nepožádal.
„Od prvního kontaktu 19. 7. se české velvyslanectví v Itálii v případu angažuje a je nápomocno jak velitelství přístavu, tak posádce lodi. Italská strana nabídla posádce evakuaci cestujících včetně ubytování a také možnosti vyproštění lodi, která ohrožuje nejenom bezpečnost pasažérů, ale může způsobit další škody v případě svého potopení nebo poškození,“ zdůraznila.
„Kapitán lodi ani cestující nedbali pokynů italské pobřežní stráže k opuštění lodi z bezpečnostních důvodů, několikrát odmítli evakuaci a opakovaně se vraceli na loď i přes varování italských úřadů,“ uzavřela Valentová.