Hlavní obsah

Černošský manekýn z letáku Lidlu je šokován reakcí některých Čechů

Berlín

Čtyřiadvacetiletý černošský manekýn Alpha Dia, který se objevil v českém reklamním letáku obchodního řetězce Lidl, je šokován rasistickými komentáři Čechů na facebookovém profilu obchodního řetězce. Jak řekl v rozhovoru pro deník Frankfurter Allgemeine Zeitung, komentáře v něm vyvolávají strach.

Foto: Profimedia.cz

Manekýn Alpha Dia předváděl v září v Milánu kolekci Roberta Cavalliho pro jaro a léto 2017.

Článek

Reagoval hlavně na výrok jednoho člověka, který napsal:„Jsem znechucen, multikulti vede k vyhubení bílé rasy“. [celá zpráva]

„Taková reakce mne v roce 2017 šokovala,“ řekl Dia. „Setkal jsem se sám s mnoha manekýny z celého světa i z Česka. A Praha je rozhodně mezinárodní město. Když se navzdory tomu tolik Čechů bojí ´vyhubení bílé rasy´, tak asi podobně také vidí někteří Němci a lidé v dalších zemích světa. To ve mně vyvolává strach,“ prohlásil muž senegalského původu, který pracoval i pro Pradu.

V Německu se zatím s podobně prudkou negativní odezvou nesetkal, řekl novinám. „Ve své práci se mi to nikdy nestalo. Spíš v běžném životě. Ve vlaku se v posledních letech stále častěji setkávám s nelibými pohledy nebo musím poslouchat hloupé poznámky.

Ani v Německu to není ideální

Naznačil, že i v práci to má v Německu vzhledem k barvě své kůže trochu složitější: „I když jsem manekýn žijící v Německu, mám větší pracovní úspěchy v Paříži a v Miláně,” řekl. Podle něj se německé firmy volbou bílých tváří chtějí chránit před nesouhlasem a nadávkami veřejnosti. „Čím je člověk tmavší, tím je to těžší.“

Zmínil i to že loni kvůli rasismu skončila loni kariéru australská modelka Ajak Dengová: „Byla tak pobouřena rasismem v modelingové branži. Od té doby se se ale na molech objevilo docela dost černých.“ Zmínil třeba, že na přehlídce značky Dolce & Gabbana pro jaro a léto bylo „dvanáct černých a nejméně deset Asijců“.

Foto: Lidl

Výřez z letáku Lidlu, který vyvolal rasistické reakce.

Manekýn původem ze Senegalu odmítl i názor některých českých pisatelů, že by čekali v Čechách typicky české modely. „To nedává žádný smysl, protože Lidl dělá stejnou reklamu v celé Evropě. Fotografie pro ni se pořizují v Německu, manekýni jsou z celého světa. A já osobně jsem měl jen pozitivní ohlasy. Jedem známý mi například napsal, že ho těší, že nakonec vidí černého v katalogu Lidlu. Negativní komentáře se objevily jen na facebooku,“ reagoval Dia.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám