Článek
Mluvčí německého letectva podle serveru Newsweek upřesnil, že ruská letadla měla vypnuté transpondéry a Rusové nereagovali na rádiovou žádost o identifikaci. Navíc nesdělili předem svůj letový plán, jak nad Baltem ve snaze zabránit zbytečné eskalaci bývalo zvykem.
„Byli nepřátelští, nespolupracovali, nereagovali na signály,“ popsal mluvčí s tím, že jejich let nejspíš souvisel s probíhajícím ruským námořním cvičením v Baltu.
Gemeinsam mit #Nato-Partner #Schweden stiegen heute zwei deutsche #Eurofighter der Nato-Mission #VAPB zu einem Alpha Scramble auf. Zwei russische SU-30 wurde identifiziert. Die Piloten der Su verhielten sich unkooperativ aber nicht aggressiv . #QRA Together we are strong pic.twitter.com/wAukFkelxg
— Team Luftwaffe (@Team_Luftwaffe) August 3, 2024
Podobné incidenty nejsou nad Baltským mořem ničím neobvyklým. V březnu, sotva švédská vlajka zavlála na stožáru před centrálou NATO v Bruselu, startoval první švédský gripen jako součást hlídky systému rychlé reakce k letounu nad Baltským mořem, který neohlásil svou plánovanou trasu ani neodpovídal na výzvy, aby se identifikoval.
Akce vyústila ve vizuální identifikaci ruského vojenského dopravního letadla Tupolev Tu-134, v kódu NATO Crusty.
Jen o pár hodin později musel jeden ze švédských gripenů znovu do vzduchu k dalšímu „tajemnému“ letu nad Baltem. Tentokrát se ke gripenu přidal německý eurofighter a společně si „prohlédly“ ruský vojenský transportní letoun Antonov An-26, v kódu NATO Cash.
Živo bylo tehdy i nad vodami Barentsova a Norského moře, kde se pohybovala dvojice ruských strategických bombardérů Tu-95MS schopných nést atomové bomby, doprovázená skupinou strojů MiG-31.