Článek
Mluvčí německého letectva podle serveru Newsweek upřesnil, že ruská letadla měla vypnuté transpondéry a Rusové nereagovali na rádiovou žádost o identifikaci. Navíc nesdělili předem svůj letový plán, jak nad Baltem ve snaze zabránit zbytečné eskalaci bývalo zvykem.
„Byli nepřátelští, nespolupracovali, nereagovali na signály,“ popsal mluvčí s tím, že jejich let nejspíš souvisel s probíhajícím ruským námořním cvičením v Baltu.
Gemeinsam mit #Nato-Partner #Schweden stiegen heute zwei deutsche #Eurofighter der Nato-Mission #VAPB zu einem Alpha Scramble auf. Zwei russische SU-30 wurde identifiziert. Die Piloten der Su verhielten sich unkooperativ aber nicht aggressiv . #QRA Together we are strong pic.twitter.com/wAukFkelxg
— Team Luftwaffe (@Team_Luftwaffe) August 3, 2024
Podobné incidenty nejsou nad Baltským mořem ničím neobvyklým. V březnu, sotva švédská vlajka zavlála na stožáru před centrálou NATO v Bruselu, startoval první švédský gripen jako součást hlídky systému rychlé reakce k letounu nad Baltským mořem, který neohlásil svou plánovanou trasu ani neodpovídal na výzvy, aby se identifikoval.
Rusové vyvětrali strategické bombardéry, tentokrát nad Japonským mořem
Akce vyústila ve vizuální identifikaci ruského vojenského dopravního letadla Tupolev Tu-134, v kódu NATO Crusty.
Jen o pár hodin později musel jeden ze švédských gripenů znovu do vzduchu k dalšímu „tajemnému“ letu nad Baltem. Tentokrát se ke gripenu přidal německý eurofighter a společně si „prohlédly“ ruský vojenský transportní letoun Antonov An-26, v kódu NATO Cash.
Živo bylo tehdy i nad vodami Barentsova a Norského moře, kde se pohybovala dvojice ruských strategických bombardérů Tu-95MS schopných nést atomové bomby, doprovázená skupinou strojů MiG-31.