Článek
„Zatímco situace se stabilizuje, ozbrojené síly jsou tu, aby zaplnily jakékoli kritické pracovní místo a pomohly udržet zemi v chodu podporou průmyslu zásobování obslužných prostor pohonnými látkami,” uvedl britský ministr obrany Ben Wallace. Podle distributorů je v Británii bez paliv více než 2000 čerpacích stanic a zpravodajové Reuters uvádí, že v Londýně a jižní Anglii jsou stále zavřené desítky benzinových pump. U těch, které ještě nezavřely, se tvořily fronty často rozlícených řidičů.
Podle Rishiho Sunaka, který poskytl rozhovor listu The Daily Mail, však potíže s dodávkami zboží potrvají až do Vánoc a nejsou způsobeny jen nedostatkem řidičů: „Tyto výpadky jsou opravdu skutečné. Vidíme výpadky v dodavatelském řetězci v různých sektorech a nejen tady, ale po celém světě. Jsem odhodláni dělat, co můžeme abychom to zkusili omezit, jak to jen jde.”.
V Británii chybí asi 100 000 řidičů nákladních aut a kamionů. Desítky tisíc řidičů odešly po vystoupení Británie z EU a další výpadky způsobila pandemie covidu-19, která zpomalila nabírání a testy nových adeptů.
Benzinová krize: Británii chybí 100 tisíc řidičů, chce vydávat víza
Stoupající platy řidičů zvýší náklady na dopravu
Řidiči nákladních aut v Británii varovali premiéra Borise Johnsona, že akutní nedostatek lidí, kteří by se mohli posadit za volant, raketově zvedne mzdy řidičů, což bude mít dominový efekt a ovlivní to ceny potravin a dárkového zboží před Vánoci. „Mzdy musejí jít nahoru, takže ceny všeho, co vozíme, všeho, co je v regálech, budou muset jít nahoru taky,” řekl 51letý britský řidič Craig Holness, který kamionem jezdí už 27 let.
„Řidičům těžkých nákladních aut teď platíme o 40 procent více než před čtyřmi měsíci,” shrnuje Jordan Francis z náborové agentury ProDrive. Podle něj se hodinová mzda řidičů ještě v březnu pohybovala kolem 14 liber (412 Kč), nyní je to 22,5 libry (662 Kč). Kromě toho se nováčkům nabízí bonus až 1000 liber (30 000 Kč).
Několikahodinové čekání Britů u benzínek pokračuje. Problém není jen v brexitu
Jeden z inzerátů z poslední doby nabízí pro nové řidiče těžkých nákladních aut roční mzdu 75 000 liber (2,2 milionu Kč), což je podle personalistů nejvyšší částka, o jaké kdy v tomto odvětví slyšeli.
Podle řidiče Holnesse ale ani vyšší platy situaci v blízké budoucnosti nezachrání, protože pracovní podmínky jsou natolik špatné, že mladí lidé odmítají tuto práci dělat: „Kdo by chtěl být řidičem náklaďáku, radši budete cvakat na klávesnici, ne?” Doporučuje premiérovi, aby šel na několik dní práci řidiče zkusit a poznal, jaké to je.
Británii hrozí na podzim ekonomická bouře
Ministr financí Sunak připustil také, že kvůli rostoucí inflaci bude čelit v zimě řada rodin problémům. Přesto hájil zrušení dvacetilibrového týdenního příspěvku pro nejchudší, byť charity to považují za nerozumné a potravinové banky se připravují na nápor lidí.