Hlavní obsah

Britské harriery vzlétly naposledy v barvách královského letectva

Novinky,
Londýn

Po třiceti letech jsou z britského královského letectva RAF vyřazeny kolmo startující letouny Hawker Siddeley Harrier. Ve středu se posledních 16 rozloučilo se službou. Ze základny v Cottesmore vzlétly a přelétly nad sedmi základnami a městy. Končí ve službě kvůli škrtům v rozpočtu britských ozbrojených sil.

Článek

Harriery jsou zřejmě nejznámějšími britskými poválečnými letouny. Jde o první letadla s kolmým startem, která byla nasazena do služby. Konstrukce firmy Hawker byla natolik zdařilá, že je zařadila do služby i americká námořní pěchota a stroj se v USA dále rozvíjel u společnosti McDonnell Douglas. Poslední verze vyvíjely koncerny BEA a Boeing. Stroj dále nasadily do služby Španělsko, Itálie, Indie a Thajsko .

V britském letectvu a námořnictvu se harriery účastnily několika konfliktů. Nejvýznamnější je jejich podíl na porážce Argentiny ve válce o Falklandy v roce 1982. Nasazeny byly i nad Bosnou, Kosovem a Sierra Leone, ale bojovaly také v Iráku a Afghánistánu.

Výjimečný stroj

Vicemaršál letectva Greg Bagwell službu stroje ocenil: „Harrier je opravdovým symbolem, představuje odkaz inovativnosti a výjimečnosti britské konstrukční školy a inženýrství i schopností a odvahy našich letců.“ Má za sebou skutečně záslužnou službu v RAF i u Královského námořnictva od jižního Atlantiku až po nebe nad Afghánistánem.“

Posledním velitelem squadrony harrierů je kapitán Garry Waterfall, který řekl: „Bez pochyby je to den plný emocí pro všechny, kdož měli to štěstí dostat se do styku s ikonou letectva, která se řadí po bok concordu a spitfiru.“

Armáda se rozhodla pro vyřazení harrierů a zachování tornád ve výzbroji, protože je to levnější, i když vláda tvrdí, že šlo o vojenské rozhodnutí a ne o ekonomické.

Protesty proti vyřazení

Proti vyřazení harrierů protestovali bývalí velitelé všech složek britských ozbrojených sil s tím, že stroj je velmi flexibilní. Harrier má taky úplně jinou roli než tornada, která postupně nahrazují typhoony. Je to stroj pro přímou leteckou podporu pozemních sil. Takto byl v šedesátých letech také vyvíjen. Podle zadání měl vzlétat poblíž fronty z neupravených ploch, což tornado ani typhoon nemohou. I když se běžně kolmý start kvůli nutnosti využívat plného výkonu, což zvyšuje spotřebu, neužíval, krátký start se velmi osvědčil zejména na letadlových lodích.

Vojenští experti se obávají se, že bez harrierů a letadlové lodi Ark Royal, která už byla také poslána do výslužby, ztratí Británie úderný hrot. [celá zpráva]

Kdyby se Argentina pokusila nyní ovládnout Falklandy, koruna už nemá mnoho prostředků, jak tomu zabránit. Byla by odkázána jen na pozemní letiště na Falklandách, kde jsou nyní stroje typhoon. To by ale po případné invazi nebylo možné, jelikož by asi  bylo obsazeno, nebo zničeno.

Británie se bude muset obejít bez letadlových lodí a strojů s krátkým vzletem po dobu asi deseti let, než budou do výzbroje zařazeny lodě třídy Queen Elizabeth s kolmo startující verzí amerických strojů F-35 JSF, na jejichž vývoji se podíleli i britští experti.

Výběr článků

Načítám