Článek
V únoru krátce po půlnoci znásilnil 33letý muž na lince metra U3 v Berlíně ve čtvrti Steglitz-Zehlendof 63letou ženu, po činu klidně opustil vlak a bez sebemenších obav bohorovně odjel autobusem. Díky přispění veřejnosti ho policie později dopadla.
V důsledku tohoto hrůzného incidentu nyní Antje Kapeková (48), mluvčí pro dopravní politiku za Stranu zelených, požaduje oddělené vagony pro ženské cestující. „Bývají častěji vystaveny násilí a mají prvořadou potřebu ochrany,“ objasnila Kapeková deníku Bild.s tím, že loni tvořily ženy 89 procent obětí sexuálních trestných činů a 90 procent pachatelů byli muži.
„Čím prázdnější jsou vlaky, což platí zejména ve večerních hodinách nebo na okrajích města, tím větší je problém. Je proto důležité, aby se o problému a možných řešeních veřejně diskutovalo,“ řekla politička Zelených listu Berliner Morgenpost.
Na německých nádražích a ve vlacích se denně stane 70 násilných činů
Na nástupištích budou k dispozici kamerové systémy a označené zóny se sloupky pro tísňové volání. Koncepce rovněž počítá s oddělenými vagony mimo špičku, které budou moci využívat výhradně ženy.
„Buď přímo za řidičem, nebo na konci vlaku, pokud s nimi cestuje druhý řidič, jako je tomu v Tokiu,“ říká Kapeková.
A jak se cítí v metru? „Ve vlaku se nebojím, ale občas na stanicích mívám strach, hlavně při cestě na nástupiště,“ uzavírá.
Dopravní podnik i politiky tato cesta nenadchla
„Usilovně pracujeme na tom, aby všichni cestující dorazili do cíle bezpečně a s dobrým pocitem za všech okolností,“ zdůrazňuje Maja Weihgoldová, vedoucí oddělení komunikace společnosti Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) berlínského dopravního podniku.
Na každé stanici je už podle ní nyní možné využít nouzové sloupky spojené přímo s centrálou BVG, kde bývá v pohotovosti policejní hlídka. Vagóny mívají i alarmy přímo propojené s řidičem, připomíná web focus.de.
Ute Bondeová (CDU), senátorka (zemská ministryně) pro dopravu, se však staví k prosazování zvláštních oddělení pro ženy kriticky: „Nejsou nutné, a upřímně řečeno, je to i v rozporu s mou představou rovnoprávné společnosti bez ohledu na pohlaví.“
Návrh Zelených kritizovala také liberální FDP, mimoparlamentní opozice v Berlíně. „Každý musí mít možnost volného pohybu po našem městě. Nesmějí vznikat žádné no-go zóny. Místo zřizování dalších vozů posilme bezpečnostní personál, zejména večer a v noci,“ upozornil Peter Langer z FDP. Kromě toho je podle něj třeba se zaměřit víc na prevenci, aby k trestným činům neodcházelo.
Rolf Wiedenhaupt , politik Alternativy pro Německo (AfD), označil nápad za „absurdní“. „Bezpečnost se nevytváří oddělováním kategorií obětí, ale důsledným potíráním zločinců a urychlováním vynášení rozsudků s využitím trestu,“ řekl podle webu SpiegelOnline.
V Tokiu separé v obou špičkách
Japonské hlavní město je pro tento plán považováno za vzor, protože v ranní špičce do 10 hodin dopoledne a večer mezi 17. a 21. hodinou tam jezdí vozy výhradně pro ženy. Výjimku tvoří pouze chlapci do 12 let a vozíčkáři.
Není to ostatně úplná novinka, oddělené vagony se objevovaly od roku 1947 do roku 1973, poté však z projektu dopravce z finančních důvodů upustil.
Podzemka v japonské metropoli přepraví denně přes sedm milionů cestujících.