Článek
Stěhování začalo převážením letištních ukazatelů a palem a skončí v noci na 3. června šedesátitunovými tahači letadel – krátce po jejich příjezdu odstartují z nové adresy první stroje Lufthansy a společnosti Air Berlín.
Mezitím musí kamióny absolvovat 2800 jízd berlínskou dálnicí, která bude i na několik hodin uzavřena pro ostatní dopravu. Celkem budou přemístěna zařízení o objemu 55 tisíc kubíků, což je více než při stěhování vlády a parlamentu.
Všechny nitky akce se sbíhají do velkého sálu zasklené haly na novém letišti, kde na pět tisíc dělníků finišuje s posledními úpravami. Deset specialistů je obklopeno plány, podle nichž koordinují stěhování už od začátku. Největší napětí je čeká z 2. na 3. června, kdy na 600 nákladních aut přepraví z letišť Tegel a starého Schönefeldu vše, co je nutné k zahájení ranního provozu na novém letišti.
„Je to poprvé, kdy v noci přestanou fungovat dvě letiště a jejich funkci okamžitě převezme letiště nové,“ řekl listu Berliner Zeitung mluvčí nového letiště Leif Erichsen. K takovému řešení se rozhodli místo původního návrhu, aby obě starší letiště krátce fungovala i po otevření nového.
Co ukázal Londýn-Heathrow
Podle dopravních manažerů je i tak přechod rizikový, jak to ukázal v roce 2008 letecký přístav Londýn-Heathrow, kde se porouchalo odbavovací zařízení pro zavazadla a následoval totální chaos.
Zařízení měli odzkoušeno jen s prázdnými zavazadly a to pak na plné kufry reagovalo kolapsem. A protože nefungovaly ani parkovací karty, nedostali se pracovníci včas na svá místa.
„Důkladně jsme si londýnskou situaci prostudovali. I tak se sice něco může přihodit, ale chceme takovou možnost minimalizovat,“ přiznává Erichsen. Proto chtějí do 3. června zřídit 20 náhradních odbavovacích míst v jedné z prázdných hal.