Článek
„Rozumím těm, kteří říkají: 'Prostě vám už nevěříme, že to teď zvládnete'," řekla kancléřka Angela Merkelová na tiskové konferenci po jednání v narážce na to, že se její vládě nepodaří dodržet klimatické cíle pro rok 2020, do kdy měly německé emise skleníkových plynů ve srovnání s rokem 1990 klesnout o 40 procent.
Kvůli emisním povolenkám by měly stoupnout také ceny benzínu a nafty. V prvním roce fungování systému stoupnou o zhruba tři centy (0,78 koruny) za litr a do roku 2026 o celkem deset centů (2,59 koruny) za litr. To je přitom zvýšení, o kterém řada pozorovatelů hovořila jako o nutné startovací částce.
Shoda panuje na podpoře v oblasti bydlení, kde se počítá s příspěvky na zateplení domů a výměny starých topení, na což bude vláda přispívat až 40 procent nákladů. Od roku 2026 nebude možné k topení využívat energii z topných olejů a takové kotle se nesmějí do domů a bytů už vůbec instalovat.
Větší podpory se dostane elektromobilům, alternativním pohonům nebo železniční a městské hromadné dopravě, která má zlevnit.
Další opatření miliardového balíčku se týkají ekologické energetiky, tedy především slunečných a větrných elektráren.
Klíčové body balíčku |
---|
Oxid uhličitý vyprodukovaný v dopravě a bydlení bude zpoplatněn. Systém národních emisních povolenek se bude rozjíždět postupně. Na začátku v roce 2021 počítá s pevnou cenou 10 eur za tunu CO2, která do roku 2025 stoupne na 35 eur. |
Ceny benzinu a nafty stoupnou v roce 2021 o tři centy za litr a do roku 2025 o celkem deset centů (2,59 koruny) za litr. Vzroste i cena topných olejů a zemního plynu. Klesne naopak cena elektrické energii, v roce 2021 o 25 centů. |
Rychleji má přibývat počet slunečních a větrných elektráren, aby energie z obnovitelných zdrojů tvořila v roce 2030 celkem 65 procent. Nyní je to 44 procent. |
Do modernizace a další výstavby železnic dá Německo a dráhy do roku 2030 až 86 miliard eur. U jízdenek na dálkové vlaky se od příštího roku sníží sazba DPH z 19 procent na sedm. Větší podpory se dostane elektromobilům, kterých by mělo v Německu podle plánů vlády do roku 2030 jezdit sedm až deset milionů. Do roku 2025 za ně nebude nutné platit daň z motorových vozidel. Výše této daně se u všech aut bude řídit množstvím emisí, které produkují. Naopak zdraží letecká doprava, kde se zvýší daň za cestujícího. |
Miliarda eur (26 miliard korun) ročně půjde na rozvoj městské hromadné dopravy, přibude i cyklostezek. |
Zvýší se finanční podpora na zateplení domů a výměnu starých topení, stát na ně přispěje 40 procenty. Od roku 2026 nebude možné do bytů montovat topení na mazut |
Podporovat se bude ekologické zemědělství a programy na omezení množství potravinového odpadu. |
Důsledky pro ČR
Podle ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy může mít německý balíček závažné důsledky i pro českou ekonomiku.
„Kvůli propojení německého a českého trhu s elektřinou lze očekávat další silný tlak na zdražení elektřiny českým domácnostem v příštích letech. Ten pochopitelně umocní německá finanční podpora elektromobilitě či železnici, ve velké míře elektrifikované. Sílící poptávka Němců po elektřině narazí na omezenou nabídku, kterou způsobí plánované uzavírání jaderných a uhelných elektráren,” komentoval Kovanda.