Článek
Pětice soudců rozhodla, že španělský architekt, který se proslavil návrhy s elegantními křivkami, se při konstrukci mostu z oceli a skla v roce 2008 poblíž benátského nádraží Santa Lucia dopustil „zjevné nedbalosti“.
Stavba si podle soudu žádá neustálou údržbu, s níž architekt nepočítal, přestože se tyto problémy s přihlédnutím na množství turistů v Benátkách daly předvídat. Mnoho z výletníků přijíždí na benátské nádraží a jejich zavazadla opatřená kolečky si na mostě, zejména na skleněných deskách jeho schodů, nevyhnutelně vybrala daň.
Architekt vinu odmítá
V původních plánech architekt odhadoval, že schody bude třeba vyměnit každých 20 let. Už čtyři roky po otevření stavby muselo město vyměnit osm z nich, což radnici stálo 36 tisíc eur (tedy přes 900 tisíc korun). Problémem se také ukázal být, podobně jako u dalšího architektova pěšího mostu ve španělském městě Bilbao, kluzký povrch.
Samotný architekt Santiago Caltavara chybu odmítá připustit. „Most byl prověřován sofistikovanými metodami. Ukázalo se, že má pevnou a kvalitní konstrukci a že jeho povrch se chová lépe, než by se na první pohled mohlo zdát,“ řekl pro BBC.
ČTĚTE TAKÉ: |
---|
Benátky zakázaly velkým výletním lodím plout do centra |
Jiná Itálie: Sjeďte si kaskády postavené starými Římany |
V Dubaji začala výstavba největší věže světa |
Kromě architekta soud potrestal také benátského inženýra Salvatore Venta zodpovědného za stavbu mostu pokutou 11 tisíc eur (přes čtvrt milionu korun).
Kvůli kluzkému povrchu konstrukce musely Benátky vyplatit tisícům zraněných turistů i místních odškodné zhruba 60 tisíc eur (přes 1,5 milionu korun), informovala loni v říjnu agentura DPA. O odškodné radnici požádalo kolem pěti tisíc lidí.
Most je nádherný, ale klouže
Shaul Bassi, který na benátské Univerzitě Ca' Foscari učí anglickou literaturu, se neskrývá obdivem ke kráse stavby a jejímu strategickému umístění. První most zbudovaný v městě na laguně po více než 70 letech podle něj ukazuje, že „v Benátkách lze udělat něco nového“.
„Je ale nemožné na něm neuklouznout, zvlášť když prší,“ dodává.
Most zkonstruovaný ze skla a oceli je dlouhý 90 metrů a jeho šířka se pohybuje od pěti a půl metru do devíti metrů a 38 centimetrů. Oblouk se klene do výšky sedmi metrů.