Článek
Přibližně 20 metrů dlouhý a osm metrů široký dřevěný vrak leží v hloubce 11 metrů. Na videozáznamu, který pořídili potápěči, je vidět nejen zachovalý trup, ale i sudy. Dosud jich bylo objeveno přes 150. Podle prvních testů je v některých sudech nehašené vápno, surovina, která byla v obchodu se stavebninami důležitá už před 400 lety.
Odborníci uvedli, že vrak měl být nákladní lodí typu Galliot nebo Fleute z dob Hanzovní ligy a po tak dlouhé době pod vodou je stále dobře zachován.
Loď je vyrobena ze šlesvicko-holštýnského dubu a švédské borovice, což svědčí o rozsáhlém raně novověkém obchodu se dřevem. Při průzkumech bylo dřevo datováno do období kolem roku 1650.
Historici budou také zkoumat, zda objevenou lodí je ta, která na Trave měla ztroskotat v roce 1680, událost zmiňuje dokument v městském archivu v Lübecku.
Průzkumníci vypátrali nejhlouběji položený vrak lodi potopené během 2. světové války
Vzhledem k tomu, že sudy uložené v nákladovém prostoru jsou stále v pořádku a nebyly nalezeny ani stopy po požáru, nákladní loď se poškodila pravděpodobně při nehodě. Při plavbě směrem na Lübeck narazila v zatáčce plavební dráhy na mělčinu poškodila se a následně se potopila uprostřed řeky. Vrak má být ze dna řeky Trave vyzdvižen a poté konzervován po dobu několika let.
Loď byla objevena zhruba před dvěma lety během průzkumných a sondážních pracích Úřadu pro vodní cesty a lodní dopravu na plavební dráze v ústí řeky Trave mezi Lübeckem a Baltským mořem. Oblast potápěči důkladně prozkoumali až loni v srpnu.
Na konci středověku a v raném novověku zaujímal Lübeck po několik staletí vedoucí postavení v hanzovní lize. Vzestup města začal ve 13. století, na konci 14. století byl Lübeck druhým největším německým městem po Kolíně nad Rýnem.