Článek
Pentagon sdělil, že představitelé vojenského námořnictva a letectva v pondělí večer schválili pokračování letů, ale s omezeními. Ta budou platit do zjištění a odstranění hlavní příčiny vzplanutí motoru jednoho z letounů, k němuž došlo 23. června na floridské letecké základně Eglin.
Po této události nesměl do vzduchu žádný z téměř stovky strojů F-35. Letouny nesměly od 4. července do vzduchu, protože nebylo jasné, zda se jedná o náhodnou poruchu nebo systémovou chybu všech strojů typu Lightning II.
Sdělení ministerstva neuvádí žádné podrobnosti o vyšetřování. Konstatuje pouze, že další informace budou poskytnuty později, ale podle BBC se nejedná o konstrukční chybu.
Letouny F-35 jsou považovány za nejmodernější víceúčelové bojové letouny dneška, které mají ve výzbroji americké letectvo, námořnictvo i námořní pěchota.
Stroj měl původně nahradit letouny F-16, je lehčí než F-22 Raptor, a měl být také levnější. Cena ale narostla a jde o nejnákladnější letecký program Pentagonu za téměř 400 miliard dolarů (skoro osm biliónů korun).
V plné službě by měly být od příštího roku u námořní pěchoty, v roce 2016 pak v letectvu a o rok později u námořnictva.
Levný bojový letoun scorpion
Vzhledem k rostoucím cenám moderních bojových letadel vzbudil ve Farnborough velký zájem lehký dvoumotorový stroj společnosti AirLand Scorpion dosahující rychlosti 900 km/hod. Jeho jeden kus by měl stát 20 miliónů dolarů.
Stroj vyvinutý za 23 měsíců není zdaleka tak dokonalý a ani tak rychlý, ale mohl by zaujmout mnoho zákazníků z třetího světa, kteří si nemohou dovolit nákladná supermoderní letadla.
Společnost ale chce scorpiony dodávat je americkým ozbrojeným silám, aby nemusely využívat drahých letadel v místech, kde nejsou potřeba. Nad Afghánistánem neohrožují spojenecká letadla žádné stíhačky nepřítele, přesto se tam vysílají do akcí supersoniky F-16, jejichž letová hodina přijde na 18 000 dolarů.
Letoun s přímým křídlem a letovou hodinou za 3000 dolarů ale není dílem snílka, za projektem stojí Whit Peters, který byl v devadesátých letech v Pentagonu tajemníkem pro letectvo USAF.
A na projektu se podílí společnost Textron, která vlastní firmy Bell Helicopters a Cessna. Scorpion poháněný motory firmy Honeywell využívá dílů cessen, jako je podvozek nebo vybavení pilotního prostoru.
Ředitel společnosti Textron AirLand Bill Anderson neuvedl, na kolik firmu vývoj přišel, odhaduje se, že na sto miliónů dolarů. Podle něj to bylo riskantní, ale šlo o rozumné riziko. Odmítl ale označit stroj za levný. Letoun má standardní vybavení, jako jsou vystřelovací sedadla Martin Baker a může nést standardní střely vzduch-vzduch i přesnou munici.
Ať už bude verdikt ke scorpionu jakýkoli, ukazuje, že se na trhu bojových letadel budou nutně objevovat levnější stroje, a že americké firmy nechtějí nechat Čínu a Pákistán vydělávat na prodeji upravených verzí nelicencovaných straších sovětských letadel.
USA zatím nemají takovýto stroj pro své spojence v Africe nebo Latinské Americe, i když dříve je měly. Šlo o lehké ve Švýcarsku dosud využívané nadzvukové stroje Northrop F-5 Tiger II nebo lehká bitevní letadla A-35 Dragonfly, které vyráběla právě Cessna.
Od války ve Vietnamu se v USA pravidelně objevují nápady na vývoj lehkých strojů kategorie COIN pro potlačování nejrůznějších vzbouřeneckých skupin.