Článek
Alitalia byla symbolem Itálie, létali s ní papežové i filmové hvězdy a italští politici. V 90. letech přepravila ročně kolem 25 milionů pasažérů a patřila mezi desítku největších aerolinek v Evropě.
Management se však v novém tisíciletí nedokázal přizpůsobit měnícímu se trhu, z něhož si ukusovaly stále větší díl nízkonákladové aerolinky. Doplácela i na růst cen paliv a četné stávky. Od roku 2000 se jen jednou dostala do černých čísel. Loni Alitalia vykázala ztrátu 20 milionů eur (522 milionů Kč). Tržby oproti předchozímu roku kvůli pandemii klesly o 90 procent na 2,4 miliardy eur. Provozní náklady Alitalie, která od roku 2002 nevykázala zisk, se snížily o 2,2 miliardy eur.
Konce Alitalie litoval šéf ultrapravicové strany Bratři Itálie Giorgia Meloni: „Dnes ztrácíme další klenot, společnost, kterou ukuly dějiny našeho národa a vedla nás k tomu, abychom byli hrdí, že jsme Italové.
Neúspěšné pokusy o záchranu
Itálie se snažila svůj symbol opakovaně zachránit. Velké úsilí tomu věnoval bývalý premiér Silvio Berlusconi, který dával najevo, že národního dopravce nechce nechat zkrachovat. V srpnu 2008 požádaly aerolinky o ochranu před věřiteli, když předtím vláda pozměnila konkurzní zákon, aby umožnila jejich záchranu a převzetí konsorciem investorů CAI, které schválilo prodej 25 procent akcií do rukou Air France-KLM.
Alitalia požádala o ochranu před věřiteli
Společnost se však opět blížila bankrotu a v roce 2014 ji čekal další záchranný program, který však nepřinesl výsledek. Od roku 2017 byla Alitalia v insolvenci a pod zvláštní správou, loni ji převzal celou stát. Za poslední tři roky nalil do firmy přes osm miliard eur.
Italská vláda převezme kontrolu nad aerolinkami Alitalia
Nové aerolinky
Když se záchrana nezdařila, vláda se rozhodla za pandemie, která představovala poslední hřebíček do rakve, vytvořit na troskách nového státního dopravce ITA, do něhož vložila 700 milionů eur, přičemž do tří let se postupně částka zdvojnásobí.
ITA má jen 52 letadel, z toho pouze sedm širokotrupých dálkových, a 2800 zaměstnanců, zatímco Alitalia jich měla přes deset tisíc a ve flotile měla 110 letadel. Otázkou je, co bude se zbylými 7000 zaměstnanci, kteří budou dostávat peníze od vlády do září 2022.
Itálie pokročila v plánu na zestátnění aerolinek Alitalia
Nový dopravce by pro sebe rád získal i jméno Alitalie a jeho tradiční italské bílo-červeno-zelené barvy. Evropská komise ovšem dala zemi jasně najevo, že nový dopravce nesmí být spojen s původním, může převzít jen část slotů a nesmí převzít všechny zaměstnance. ITA musí být zisková do roku 2025. To by měla firma mít už 105 letadel a 5500 lidí.