Článek
Posádka informovala o incidentu krátce po startu vysláním nouzového signálu pan-pan, který značí, že není ohrožen život lidí na palubě. Airbus proto pokračoval v letu nad Irsko, ale nakonec se obrátil.
„Máme tu zdravotní problém s jedním z pilotů kvůli oslnění laserem, ke kterému došlo po startu. Vracíme se na Heathrow,“ hlásila posádka. Podle pilota došlo k oslnění asi deset až dvanáct kilometrů západně od Londýna.
UPDATE: Audio edit - Virgin pilot decl Pan re: laser incident (via https://t.co/3jRZVqIBx2) https://t.co/44A2VGnrL5 pic.twitter.com/MYxM0691U6
— Airport Webcams (@AirportWebcams) 14. únor 2016
„Let VS025 letící z Londýna, z Heathrow do New Yorku na JFK se vrátil na Heathrow v rámci preventivního opatření kvůli incidentu s laserovým paprskem,“ uvedla mluvčí aerolinek podle listu The Daily Telegraph. Pilot byl oslepen ve 20.13 (21.13 SEČ). Dodala, že stroj s 252 cestujícími a patnáctičlennou posádkou přistál bezpečně.
Aircraft forced to return to Heathrow after being hit by a laser strike #consdieryouractions #laserstrike CAD4
— Aviation Policing (@MPSHeathrow) 14. únor 2016
Společnost upřesnila, že se rozhodla pro návrat letounu, protože její prioritou je bezpečnost cestujících. „Po ohlášeném incidentu se první důstojník (druhý pilot – pozn. red.) necítil dobře. O návratu na Heathrow místo pokračování v transatlantickém letu rozhodli oba piloti.“
UPDATE: Virgin: "We're workingwiththeauthoritiesto identifythesource ofthelaser thatcausedtheincident" - https://t.co/eryUMDKVZO
— AirportWebcams(@AirportWebcams) 14. únor 2016
Všichni pasažéři byli ubytováni přes noc v hotelu.
Policie po možném pachateli pátrá. Od roku 2010 je v britském trestním zákoníku paragraf umožňující obvinit lidi, kteří zaměřují laserový paprsek na letadlo, takže může být oslněn pilot.
Jen za první pololetí loňského roku bylo v Británii evidováno 414 případů zamíření laseru na letadlo. Nejvíce (48) jich bylo u Heathrow, uvedl britský úřad pro civilní letectví.
V roce 2014 zaznamenali v Británii 1440 takovýchto incidentů.