Článek
Zástupce aerolinek uvedl k průběhu letu, že stroj odstartoval z Barcelony v 10.01 a v 10.25 dosáhl letové hladiny 11 km. Záhy začal klesat rychlostí až 900 metrů za minutu.
„V 10.30 opustilo (letadlo) svou běžnou letovou hladinu a zahájilo klesání. Tato část letu trvala osm minut,“ uvedl ředitel Germnawings Thomas Winkelmann.
Za šest minut stroj klesl do výšky 7300 metrů. Z obrazovek radarů letadlo zmizelo v 10.47. Po dopadu v horách ve výšce zhruba 2000 metrů nad mořem se roztříštilo. Trosky jsou rozprostřené na ploše dvou kilometrů čtverečních. Podle snímků na francouzských webech je místo nehody v horském průsmyku.
Záchranáři se na místo neštěstí dostali až odpoledne. Vyzvednutí těl by podle záchranářů mělo trvat několik dní.
ČTĚTE TAKÉ |
---|
Airbus se 150 lidmi se zřítil ve francouzských Alpách |
Germanwings patřily ve Španělsku mezi nejrychleji rostoucí aerolinky |
O příčinách nehody či náhlého klesání nechtěl Winkelmann spekulovat. Není ani jasné, zda ho pilot zahájil vědomě, nebo jej nemohl ovlivnit. Graf ze serveru flightradar.com ukázal náhlý rychlý sestup při téměř nezměněné rychlosti.
Podle CNN je však nepravděpodobné, že by mohlo v dané výšce dojít ke střetu s ptákem.
Nouzový signál
Není jasné, zda pilot vyslal skutečně nouzový signál. Podle některých informací, například podle webu heavy.com pilot údajně vyslal nouzový signál 7700, který znamená, že letadlo je v nebezpečí a potřebuje při přistání prioritu.
„Existují tu protichůdné zprávy, zda se pilot spojil s věží, ale v tuto chvíli to není jasné,“ uvedl zástupce Lufthansy, které patří dceřiná nízkonákladová společnost Germanwings. Později upřesnil, že pilot neinformoval věž o tom, že by se rozhodl klesat.
Pád letadla zřejmě zaznamenal majitel horského tábora Pierro Polizzi. Těsně před pádem kolem 10.30 slyšel rány ze vzduchu, které se se lišily od sonického třesku, když bojová letadla překonávají zvukovou bariéru: „Zvuk, který jsem slyšel, byl dlouhý, trval asi 8 sekund. Stroj letěl mnohem pomaleji než vojenská letadla.“ O třicet sekund později slyšel další dlouhý hluk. Jeho tábor je vzdálen šest kilometrů od místa pádu.
Mezi oběťmi jsou dvě děti
Winkelmann nechtěl zatím uvést více podrobností k obětem, protože zatím nebyly informovány všechny rodiny. „V 10.01 opustilo (letadlo) Barcelonu se 144 pasažéry, mezi nimiž byly dvě děti. Na palubě byli dva členové posádky v kokpitu a čtyři v kabině.“
K národnostem obětí dodal, že v tuto chvíli ví o 67 německých obětech. Odmítl se vyjádřit k informacím, že na palubě letělo 15 německých studentů, kteří se vraceli domů ze studentské výměny z Katalánska.
K tureckým obětem ani k 45 možným španělským se nevyjádřil.
Pilot byl zkušený
Winkelman uvedl, že stroj měl 24 let, dříve měl problematický počítač, ale byl vyměněn. Letoun původně využívala mateřská Lufthansa, pak Germanwings. Naposled byl kontrolován v pondělí, velká revize se naposled uskutečnila v létě 2013. Stroj letěl ráno z Düsseldorfu do Barcelony a žádné problémy neměl.
Kapitán byl zkušený, pro Lufthansu a Germanwings pracoval 10 let a na tomto typu airbusu měl nalétáno přes 6000 hodin.