Článek
„Největší část z těl, která jsme našli, nebyla větší než dopisní schránka,“ uvedl jeden z příslušníků francouzského četnictva. Potvrdil tak sílu nárazu, o níž svědčilo i starší vyjádření předsedy rady kraje Alpes-de-Haute-Povence Gilberta Sauvana. Podle něj i ty největší kusy trosek mají velikost malého auta. [celá zpráva]
Francouzská prokuratura, která vyšetřuje okolnosti úterního pádu airbusu německé společnosti Germanwings se 150 lidmi na palubě, případ prozatím klasifikuje jako zabití z nedbalosti, uvedl portál spiegel.de.
KOMENTÁŘ DNE:
Lyžařské Nagano - Nedá se nic dělat, dnešní komentář musí být sportovní, protože jedna mladá dáma přepsala lyžařské dějiny země. Čtěte zde >>
Vyšetřovatelé zatím nevyloučili žádnou možnou příčinu tragédie. „Je samozřejmě ještě příliš brzo na to, hovořit o příčině nehody,“ řekl prokurátor Brice Robin televizní stanici BFM TV. „Víme jen, že letadlo velmi rychle ztratilo výšku a z 12 000 metrů kleslo na 2000 metrů.“
Ministr vnitra Bernard Cazeneuve uvedl, že jako příčina nehody není vyloučen ani terorismus. Španělská policie podle spiegel.de prověřuje záznamy z průmyslových kamer na letišti a z nástupu cestujících osudného letu.
Řízený sestup
Podle nových důkazů stroj neklesal osm minut, jak se dosud uvádělo, ale osmnáct. Oznámila to podle listu The Independent ministryně pro životní prostředí a dopravu Ségoléne Royalová. Stroj klesal rychlostí zhruba 330 metrů za minutu.
Sestup byl zřejmě řízený. „Jestliže dojde ke ztrátě řízení, piloti obvykle ztratí i směr. To se v tomto případě nestalo. Nemůžeme v tuto chvíli říci, proč naši kolegové začali sestupovat tak rychle a bez konzultace s věží,“ řekl ředitel letů Germanwings Stefan Kenan-Scheib.
Podle Royalové je klíčová minuta 10.30 a 10.31, kdy stroj začal klesat. Co se tehdy stalo, by mohl odhalit záznamník komunikace v kabině, který už byl vyzvednut. „Je poškozen a musí být v následujících hodinách oživen, aby byl použitelný,“ uvedl ministr vnitra.
Nalezenou černou skříňkou je zvukový záznamník CVR (Cockpit Voice Recorder), který nahrává konverzaci mezi piloty, s leteckými dispečery i veškeré další zvuky v kabině. Zbývá nalézt záznamník letových parametrů FDR (Flight Data Recorder) registrující výšku letu, rychlost či stav palubních přístrojů.
Podle listu The Independent je pro odhalení příčiny nehody také důležité svědectví pilota stíhačky Mirage 2000. Ta odstartovala, když piloti airbusu neodpovídali na výzvy věže, a podle svědků se přiblížila k airbusu.
Šéf Lufthansy Carsten Spohr, která nízkonákladovou společnost Germanwings vlastní, očekává, že první informace o příčinách nehody budou známy poměrně rychle: „Podrobné vyhodnocování ale potrvá déle.“
Oběti z mnoha zemí
Pád si vyžádal 150 obětí. Zatím ještě nebylo oznámeno, kolik jich bylo z které země.
Mezi mrtvými bylo 72 Němců a 35 Španělů, řekl ředitel aerolinek Thomas Winkelmann. Potvrzeni jsou tři Britové, Turek, Nizozemec, Dán, Belgičan, dva Australané, Kazach a Izraelec. Spekuluje se o Mexičanovi, dvou Japoncích, dvou Kolumbijcích a dvou Argentincích.