Článek
Zákon vyžaduje po dětech ve věku od 10 do 18 let jezdících na kole nebo elektrické koloběžce po veřejné komunikaci, aby měly příslušné povolení.
„Lidem po dovršení 18 let, tedy dospělým, jezdícím na kole, postačí v případě kontroly jen občanský nebo řidičský průkaz. Cyklistický průkaz nemusí mít ani děti do 10 let, protože ty mohou na jezdit na kole po veřejných komunikacích jen pod dohledem dospělých,“ stojí v novele zákona, který koncem minulého roku schválil polský Sejm a vzápětí podepsal prezident Andrzej Duda.
Polsko drasticky zvyšuje pokuty
Výjimku pro nezletilé cyklisty ze zahraničí zatím novela zákona neobsahuje. Smůlu tedy mají i čeští dětští cyklisté starší 10 let, kteří spolu s rodiči jezdí na výlety po polské části hranice.
Cyklistický průkaz mohou v Polsku získat děti starší 10 let na okresních nebo vojvodských (krajských) dopravních inspektorátech. Na rozdíl od Česka, Polska nebo Rakouska, kde jsou kola hlavně prostředkem k rekreaci a sportu, slouží bicykly u našich severních sousedů jako plnohodnotný dopravní prostředek.
To je také zřejmě jedním z důvodů, proč má Polsko jednu z nejvyšších nehodovostí a úmrtností cyklistů na silnicích v Evropě. Ročně jich tam zemře přes 300. Pomoci snížit tohle číslo by mohla i další legislativní změna – parlament rozhodl, že bude na opilé cyklisty nově nahlíženo stejně jako na opilé řidiče motorových vozidel.