Článek
Na Eclipse s dvěma heliporty a bazény uspořádal v roce 2011 ohromující novoroční večírek. Hostům, mezi nimiž byl filmový producent Harvey Weinstein, který byl později odsouzen za znásilňování, nebo mediální magnát Rupert Murdoch, hráli za milion dolarů Red Hot Chili Peppers, uvedl list The Guardian.
Na své jachty zval i fotbalisty Franka Lamparda a Johna Terryho, kteří hráli v jím vlastněném klubu Chelsea, či trenéra José Mourinha. Jachtu Pelorus pak pronajal klubu Chelsea, aby na ní mohl Terry v roce 2007 strávit své líbánky.
I když Abramovič utratil za své jachty ohromující sumy, dělá vše pro to, aby platil co nejméně. Vytvořil složité schéma, které mělo přes offshorové společnosti zakrýt, že jachty vlastní. Vytvářelo dojem, že jde o leasing a jachty jsou pronajímány. Ukázala to analýza uniklých 72 tisíc e-mailů a 400 tisíc dalších souborů z kyperské společnosti MeritServus, ke kterým se dostali investigativní novináři v roce 2023.
Ruskou dezinformační kampaň při moldavských volbách spolufinancoval Abramovič
Ukazují mimo jiné, jak daňoví poradci pomáhali Abramovičovi vyhnout se placení daní. Jednotlivé jachty vlastnily různé Abramovičovy firmy na Britských Panenských ostrovech. Eclipse vlastnila Kane Global Holding a Pelorus Gillingham Worldwide Ltd. Tyto lodě kyperská společnost Blue Ocean Yacht Management dál pronajímala řadě společností na Britských Panenských ostrovech, uvedl projekt OCCRP mapující organizovaný zločin a korupci.
Ty všechny vypadaly jako nezávislé, ovšem ve skutečnosti je kontroloval Abramovič. Když měla být Eclipse podle dokumentů na Vánoce 2011 pronajata, byl na ní Abramovič, což dokládá i fotografie. Na začátku prosince 2011 ji přitom měla společnost Blue Ocean pronajmout firmě Ragdale Worldwide za dva miliony dolarů. Abramovič je ovšem nejen stoprocentním vlastníkem Blue Ocean, ale také jediným vlastníkem firmy Ovington Worldwide Limited, jež je jediným podílníkem Ragdale Worldwide, napsala stanice BBC . Jedna Abramovičova firma tak pronajímala jachtu jiné Abramovičově firmě.
Původně měla společnost Blue Ocean jen pět zákazníků, kteří si lodě najímali - čtyři firmy z Britských Panenských ostrovů, které vlastnil Abramovič, a samotného Abramoviče. Blue Ocean vlastnil stejný trust jako jachty. Na Bermudách byly jachty překlasifikovány na výletní lodě pro cestující.
Cílem bylo neplatit DPH
Byl to však záměr. Jonathan Holloway, který se později stal rovnou ředitelem Blue Ocean, vypracoval návrh „operativní struktury“ umožňující daňový únik. „Chceme se vyhnout placení DPH u pořizovací ceny jacht, a kde je to možné, se také vyhnout placení DPH u zboží a služeb“ souvisejících s provozem jacht.
I když Blue Ocean a firmy, které si jachty najímaly, patřily všechny Abramovičovi, měly podle Hollowayova návrhu vytvářet dojem, že nejsou nijak propojené, „takže vyšetřovatel kontrolující jejich operace by viděl legitimní struktury“. Holloway si přitom byl vědom, že není vše v pořádku a Abramoviče varoval, „aby si uvědomil rizika a možné následky - všichni musí chápat, že odhodlaný vyšetřovatel by mohl odhalit strukturu, že vše je v jednom domě “.
Ruské oligarchy připravila válka o víc než dva biliony
Italský daňový právník profesor Tommaso Di Tanno o celé struktuře prohlásil: „Byl to daňový únik. Je to trestný čin.“ Abramoviče však není jak stíhat, protože je od roku 2022 na sankčním seznamu kvůli svým vazbám na Vladimira Putina. Pohybuje se mezi Soči, Tel Avivem a Istanbulem.
Podezřelé také bylo, že firma Blue Ocean na pronájmu lodí nijak výrazně nevydělávala, v letech 2005 až 2012 její výdaje v zásadě odpovídaly jejím příjmům, takže nemusela platit žádnou daň z příjmu. Nízkým příjmům se divit nelze. I když lodě byly vedeny jako lodě pro cestující k pronájmu, nikdy nebyly pronajímány výletníkům.
Zfalšované záznamy o plavbách a stíhání za neplacení daní
Záznamy o cestách neodpovídaly skutečnosti. Eclipse se na začátku ledna 2012 pohybovala úplně jinde, než se měla pohybovat podle smlouvy o pronájmu. Od 7. do 14. ledna měla plout z Gibraltaru do Karibského moře. Transpondér na palubě, pomocí něhož se eviduje plavba lodi, ukázal, že Eclipse se celou dobu plavila mezi karibskými ostrovy. Pronájem tedy byl fiktivní.
Pronájmy však měly vyřešit i náklady na palivo. Snahou bylo kupovat ho bez cla. „Pokud se v budoucnu budeme snažit o bezcelní palivo, musíme být schopni vyrobit podepsané časové rozvrhy do 24 hodin. Musíme prozkoumat, jak je to možné,“ napsal v září 2005 Holloway. Takové se dalo například koupit na francouzské Riviéře. Aby to ovšem bylo možné, musely trasy pronájmů odpovídat tomu, kde se palivo kupovalo.
Mezi lety 2005 a 2012 Blue Ocean uváděl, že za tankování zaplatil přes 15 milionů dolarů.
Snaha vyhnout se placení daní za palivo byla odhalena jako první ještě před únikem databáze společnosti MeritServus. V roce 2015 začaly italské úřady v Terstu prošetřovat Blue Ocean, že v letech 2009 až 2012 nezaplatil 500 000 eur (zhruba 12,5 milionu korun) v souvislosti s nákupen paliva pro Eclipse, Pelora a Lunu. Kapitáni lodí byli zadrženi a čelili stíhání. To bylo staženo, když lidé spojení s Abramovičem uvedli, že jachty byly využívány pro komerční aktivity.
Kyperské úřady přitom už v roce 2012 uvedly, že Blue Ocean dluží na daních přes 14 milionů eur (351 milionů korun) od prosince 2005 do srpna 2011, protože nedoložil, že plavby byly komerční. Firma se vymlouvala, že není v pozici, kdy by mohla poskytovat důkazy o činnosti firem, jimž lodě pronajala.
Firma byla loni zrušena, když její právní zástupce uvedl, že se nedokáže spojit se svým klientem.
Právníci Romana Abramoviče BBC popřeli, že by jejich mandant o tom cokoli věděl a byl „osobně odpovědný za jakékoli údajné klamání jakéhokoli vládního orgánu“. Podle něj se pouze řídil doporučeními daňových právníků.
Holloway, který před 15 lety skončil jako ředitel Blue Ocean, řekl, že se k firmě připojil před dvaceti lety a koordinoval pohyb stovek lodí, takže nelze očekávat, že si pamatuje okolnosti pohybu každé lodi, kterou měla společnost na starosti.