Článek
Dvě ženy vstoupily kolem jedenácté hodiny do jedné z místností v budově galerie na Trafalgarském náměstí, hodily na obraz dvě plechovky rajčatové polévky a pak si přilepily ruce na zeď.

Ekologické aktivistky polily slavné van Goghovy Slunečnice rajčatovou polévkou
Olej na plátně, jehož hodnota se odhaduje na 72,5 milionu liber (2,1 miliardy Kč), je chráněn skleněným krytem.
🚨 Just Stop Oil protestors have thrown tomato soup on Van Gogh’s Sunflowers at the National Gallery pic.twitter.com/LkJpar1SVv
— PoliticsJOE (@PoliticsJOE_UK) October 14, 2022
K aktivistickému aktu se přihlásila skupina Just Stop Oil. Jedna z žen, kterou deník Independent označil jako 21letou Phoebe Plummerovou, při činu křičela: „Co má větší cenu? Umění nebo život?“
Přítomných návštěvníků galerie se následně zeptala, zda je pro ně důležitější „ochránit umění, nebo ochránit planetu a lidstvo“.

Van Goghovy Slunečniny se staly terčem klimatického protestu
Britský deník Daily Mail se s popisem situace nemazal: „Ekologičtí blbci hází v Národní galerii na van Goghovy Slunečnice RAJČATOVOU POLÉVKU, lepí se na zeď … v ostudném klimatickém představení“.
Na obrazy neútočí poprvé
Rozhodnutí „ozdobit“ jedno z nejslavnějších děl postimpresionismu přichází 14. den nepřetržitých demonstrací skupiny Just Stop Oil, která požaduje, aby britská vláda zastavila všechny nové ropné a plynové projekty.
Aktivisté si přilepili ruce na slavný obraz od Botticelliho

Příznivci této aktivistické skupiny se zaměřují na umělecká díla dlouhodobě. Dva příznivci se 4. července letošního roku přilepili na obraz Johna Constabla Vůz na seno (1821) v Národní galerii v Londýně. Obraz zakryli tištěnou ilustrací, která ho vykreslila jako „apokalyptickou vizi budoucnosti“.
O den později se skupina příznivců přilepila na kopii obrazu Leonarda da Vinciho Poslední večeře v Královské akademii umění a na stěnu pod obrazem nastříkala sprejem „No New Oil“ (Už žádnou novou ropu).