Článek
„Vzhledem k napjaté mezinárodní situaci musí být naše letectvo připraveno na všechno,“ prohlásil podle deníku Bild zástupce velitele švýcarského letectva, brigádní generál Christian Oppliger k manévrům, jež se konaly pod kódovým označením Alpha Uno.
„Piloti předvedli perfektní přistání,“ dodal generál s tím, že rychlost strojů v momentě dosednutí na asfalt činila 260 kilometrů za hodinu.
✈️ En Suisse, des avions de chasse atterrissent sur une autoroute dans le cadre d'un exercice militaire pic.twitter.com/naKO6ak4l1
— BFMTV (@BFMTV) June 5, 2024
Tomu ale předcházela důkladná příprava. Technici nejprve odstranili v délce několika kilometrů všechna svodidla. Poté pěšky prošli celý úsek a vozovku očistili, aby na ní nezůstaly jakékoli nerovnosti. Bezprostředně před startem pak dělostřelci odpálili několik salv, aby zaplašili ptáky.
Žádné omezení. Také Nizozemsko povolí Ukrajině útočit F-16 na cíle v Rusku
Podle Oppligera při manévrech šlo mimo jiné o prověření schopnosti reagovat na protivníkovy systémy země-vzduch. Švýcarské letectvo musí být schopné odrážet potenciálního nepřítele až do vzdálenosti 100 kilometrů od hranice, dodal generál.
Dalším z cílů manévrů bylo prověřit, jak rychle dokáže letectvo reagovat na možný první úder protivníka na švýcarská vojenská letiště. Jedno z nich se nachází asi kilometr od dálnice, kde se cvičení konalo.
as was pointed out by a mutual friend of ours, the military has used sticky tape to attach the vignette to the wrong window, which is a hefty fine in this country.
— @IPngNetworks@ublog.tech (@IPngNetworks) June 5, 2024
Před koncem studené války se podobná cvičení konala pravidelně v odstupu několika málo let, nyní je to rarita. I proto stíhačky na dálnici vzbudily velkou pozornost médií i na sociálních sítích.
Někteří účastníci diskuse si všimli, že letadla měla na kokpitu dálniční známky. „To je jen stará tradice,“ vysvětlil jeden z důstojníků podle listu Zofinger Tagblatt s tím, že na rozdíl od aut nejde u vojenských letadel o žádnou povinnost.
Jeden z diskutujících si všiml, že dálniční známky byly na skle kokpitů připevněné lepicí páskou. „Za to se platí tučná pokuta,“ poznamenal v narážce na to, že motoristé musejí mít viněty řádně nalepené tak, aby je nebylo možné použít pro jiné vozidlo.